Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی مؤلفههای رهبری اخلاقی از دیدگاه اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران
Identifying the Ethical Leadership Components from Viewpoint of Faculty Members of Public Universities in Tehran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">یکی از مهمترین موضوعات در نظام آموزشی دانشگاه­های نسل چهارم رهبری اخلاقی میباشد؛ این پژوهش باهدف شناسایی</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">مؤلفه­های رهبری اخلاقی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی در دانشگاه­های دولتی شهر تهران بود. جامعۀ آماری این پژوهش که شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحلهای 480 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">به­منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به­منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">برای تحلیل داده­ها</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"> با توجه به سؤال­های پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه­ای استفاده شد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"> نتایج نشان داد که مؤلفه­های </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">رهبری اخلاقی در دانشگاه­های ایران عبارتند از </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">فردی، سازمانی</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">و رفتار اخلاقی که نیاز هست </span></span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">مسئولین نظام آموزشی برنامهریزی ویژهای به رهبری اخلاقی در ابعاد فردی، سازمانی و رفتار اخلاقی داشته باشند.<span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"></span></span>
One of the most important issues in the educational system of fourth-generation universities is moral leadership; this study aimed to identify the components of ethical leadership from the perspective of faculty members in public universities in Tehran. The statistical population of this study, which included all members of the faculty of public universities in Tehran, was selected as a sample size using a multi-stage cluster random sampling method of 480 people. In order to evaluate the validity of the questionnaire, face validity, content, and structure were used and to calculate its reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used, which showed the validity and reliability of the researcher-made questionnaire. Exploratory factor analysis and a one-sample t-test were used to analyze the data according to the research questions. The results showed that the components of ethical leadership in Iranian universities are individual, organizational and ethical behavior that is needed. The officials of the educational system should have special planning with moral leadership in individual, organizational and moral behavior dimensions.
رهبری اخلاقی, رفتار اخلاقی, رویکرد اخلاقی
ethical leadership, ethical manners, ethical approach
23
44
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-212-4&slc_lang=fa&sid=1
alireza
alipour
علیرضا
عالی پور
alipoor.alireza@yahoo.com
10031947532846006754
10031947532846006754
Yes
Imam Khomeini maritime University
دانشگاه علوم دریایی
ترانه
عنایتی
tenayat@yahoo.com
10031947532846006755
10031947532846006755
No
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی مازندران