Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مؤلفههای ارزیابی اثربخشی درونی دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاهی
Identifying the Components of Evaluating the Internal Effectiveness for Academic E-courses: Qualitative Study
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;">با توسعه سریع فناوری اطلاعات، انتظار می­رفت با رشد و گسترش آموزش الکترونیکی، شاهد درخششی اثربخش و چشمگیر در عرصه آموزش الکترونیکی دانشگاه­ها باشیم، اما پس از گذشت دو دهه آثار عدم کارایی و عدم اثربخشی و نارضایتی در بین فراگیران مشاهده گردید.<br>
هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای ارزیابی اثربخشی درونی دورههای الکترونیکی دانشگاهی با رویکرد "مطالعه موردی کیفی" است. مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونه<span dir="LTR">­</span>گیری هدفمند از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع داده­ها انتخاب شدند. داده<span dir="LTR">­</span>های بهدستآمده از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافته<span dir="LTR">­</span>ها در قالب مجموعه­ای از مضامین پایه، دستهبندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. با تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه­ها در کنار اسناد بالادستی و همسوسازی با مبانی نظری و سوابق پژوهشی، مؤلفههای ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی مشتمل بر 16 مضمون پایه کشف و اعتبار یابی گردید.<br>
اهم این مضامین شامل: آمادگی، رضایت و رفع نیاز فراگیران، آمادگی، انگیزش و مهارت اساتید، کیفیت درونی آموزش، هوشمندی ساختار و نظام­مندی آموزش، عینیت و تناسب اهداف، طراحی فرآیند تولید و ارزیابی کیفیت محتوا، طراحی فرآیندهای آموزش الکترونیک، معماری محیط یادگیری، طراحی دورههای یادگیری مؤثر، روزآمد ساختن آموزش، توسعه تعاملات و توسعه زیرساخت­های فنی است.<br>
امید است یافته­های پژوهش، امکان ارزیابی شایسته، کارآمد سازی و اثربخشی هر چه بیشتر نظام آموزش الکترونیکی را به جهت پیچیدگی و نوآوری<span dir="LTR">­</span>های روزافزون و امکان پاسخگویی به اقتضائات محیطی متناسب با الگوی بومی فراهم سازد.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">In this study, we tried to identify the components of internal efficacy evaluation of academic e-courses through a qualitative study approach. The research method is qualitative and in particular "qualitative case study.” Thus, potential contributors to this study included all faculty members of Virtual Colleges of Shiraz Universities, Payam Noor, and Allameh Tabatabai University Virtual Education Lecturers and a number of content specialists and producers and training designers (n = 25) was selected based on criteria (expertise and experience) and data saturation using the sample Purposeful sampling. The data obtained were analyzed through content analysis technique and the findings were categorized into a set of basic, organizing and pervasive themes and thematic networks. In this regard, in accordance with the stated purpose, interviews were conducted with experts in this field, and with analyzing the data obtained from interviews with upstream documents (laws and regulations adopted by national standards), as well as aligning with the theoretical foundations and results of previous researches, The components of evaluation of e-learning effectiveness in this study have been identified with 16 basic themes that need to be considered in­ evaluation of e-learning courses.It is expected that the findings of this study will enable to make the e-learning system more efficient and effective due to the increasing complexity and innovations and to meet the needs of the interactive university environment appropriate to the native model of e-learning<br>
</div>
اثربخشی درونی, ارزیابی, یادگیری الکترونیکی
internal effectiveness, evaluation, e-learning
125
159
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1407-1&slc_lang=fa&sid=1
mahdi
ahangari
مهدی
آهنگری
ahangari14@gmail.com
10031947532846005142
10031947532846005142
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
jafar
torkzadeh
جعفر
ترک زاده
10031947532846005143
10031947532846005143
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Mehdi
Mohammadi
مهدی
محمدی
m48r52@gmail.com
10031947532846005144
10031947532846005144
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
rahmatollah
marzoghi
رحمت اله
مرزوقی
rmarzoghi@yahoo.com
10031947532846005145
10031947532846005145
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
sattar
hashemi
ستار
هاشمی
s-hashemi@shirazy.ac.ir
10031947532846005146
10031947532846005146
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز