Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
تجربه زیسته شرکت در کنکور با تأکید بر پیامدهای استرس زای آن
Lived Experience of Entrance Exam with Emphasis on its Stressful Consequences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b lotus;">کنکور بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی برای شرکتکنندگان موضوعی مهم است. نقش کنکور در تعیین سرنوشت و آینده افراد از یکسو و کمبود امکانات ورود برای رشتههای خاص، تجارب دانش آموزان و تلاش آنها از ماهها و سالهای قبل و استفاده از منابع و امکانات تقویتی برای آماده شدن، این رقابت را به موضوعی جدی برای دانش آموزان، خانوادهها و مدارس تبدیل کرده است. هدف از این پژوهش بررسی تجربه زیسته افراد پس از یک یا دو بار شرکت در کنکور بود.</span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">روش به کار گرفتهشده در این پژوهش، روش کیفی داده بنیاد بود که بهمنظور استخراج عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها، عوامل فرآیندی و پیامدها در </span></span><span style="font-family:b lotus;">تجربه کنکور مورداستفاده قرار گرفت. شرکتکنندگان 11دانشجوی فعلی مراکز دولتی و غیردولتی بودند که تجربه یک یا دو سال شرکت در کنکور را داشتند. و بهصورت هدفمند و بر اساس الگوی موارد مطلوب انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه باز و عمیق استفاده شد. پس از انجام مصاحبه 118مضمون فرعی به دست آمد که در 18 مضمون اصلی دستهبندی شدند. این 18 مضمون استخراجی در 5 گروه عوامل زمینهای، علی، مداخلهگر، پدیده اصلی، فرآیندی و پیامدها قرار گرفتند. </span><br>
<span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;">نتایج این پژوهش نشان داد که بر اساس تجربه افراد؛ خانواده، ویژگیهای فرد، کلاس کنکور، دوستان، جو اجتماعی، مدرسه و رشته از عوامل زمینهای و مداخلهگر بودند. مصمم بودن، ویژگیهای روانی، عوامل ناخواسته و روش مطالعه از عوامل علی در پدیده کنکور بودند. برنامهریزی، تلاش، خودشناسی و کمک گرفتن از عوامل فرآیندی و رضایت یا عدم رضایت و استرس از پیامدهای کنکور بود.</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;">نتایج این پژوهش نشان میدهد که کنکور پدیدهای پیچیده از دیدگاه شرکتکنندگان است که عوامل گوناگونی در آن نقش دارد. استرس بهعنوان یک پیامد منفی در کنکور موضوعی است که در همه افراد اعم از موفق یا ناموفق تجربه میشود.</span></span></span></div>
The entrance exam is an essential topic as one of the most important educational, cultural, and social events for participants. The role of the examiner in determining the future and destiny of people on the one hand, and the lack of entry facilities for some fields, student experiences and their efforts from the months and years ahead, and the use of resources and facilities to prepare for entrance exam, make this competition a severe matter for students, families and schools. The purpose of this research was to investigate the experience of living in individuals after one or two companies in the entrance exam.<br>
The method used in this research was a qualitative data approach of the Grounded Theory (GT) that was used to extract the underlying factors, causality and interventional process in the entrance exam experience and its outcomes. The participants were 11 current state and non-governmental students who had one or two year’s experiences in the entrance exam. After the interview, there were 118 sub-themes that were categorized into 18 main themes. These 18 main themes were categorized into six groups: underlying factors, causality, meddler, main phenomena, process, and outcomes.<br>
The results of this study showed that based on the experience of individuals, family, personality characteristics, and a prepared class of entrance exams, friends, social atmosphere, school, and field were the underlying and meddler factors. Academic planning, psychological characteristics, unwanted factors, and reading method were the causative factors in the entrance exam. Planning, effort, self-knowledge, and to get help in process factors and satisfaction or dissatisfaction and stress are the outcomes of the entrance exam.<br>
The results of this study indicate that the entrance exam is a complex phenomenon from the viewpoint of the participants, in which various factors are effective. Stress as a negative consequence in the exam is a subject experienced in all individuals, whether successful or unsuccessful<span dir="RTL">.</span><br>
تجربه زیسته, کنکور, استرس, کیفی
1
19
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-854-3&slc_lang=fa&sid=1
مرتضی
امیدیان
10031947532846004762
10031947532846004762
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز
امین
رحمتی
10031947532846004763
10031947532846004763
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
حمید
فرهادی راد
10031947532846004764
10031947532846004764
No
دانشگاه شهید چمران اهواز