Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
مطالعه انگاره ها و ادراکات اعضای هیئت علمی از مفهوم آزادی آکادمیک
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">هدف این پژوهش مطالعه فهم و ادراک اعضای هیئت علمی از مفهوم آزادی آکادمیک بود. رویکرد پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش پژوهش پدیدارشناسی و برای جمع­ آوری داده ­ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت­ کنندگان در بخش کیفی 21 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه کردستان بودند</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">، که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و فرایند جمع­ آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"> جهت تحلیل یافته ­های </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">این </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">بخش از روش تحلیل مضمون استفاده شد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"> نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل شش طبقه آزادی در پژوهش و تحقیق، آزادی در تدریس و عمل آموزش، آزادی از خودسانسوری، حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی، آزادی از تلقین و القاء و رعایت حقوق مشروع دانشجویان</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">بود. روش پژوهش در بخش کمّی توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته (33 سوالی) و شامل 6 خرده مقیاس و محتوای آن برگرفته از داده­های بخش کیفی و ادبیات موضوع بود. جامعه آماری در بخش کمّی 130 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه کردستان بودند که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از نرمافزارهای</span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">SPSS</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">و</span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">AMOS</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">و با بهره­ گیری از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. از نظر اعضای هیئت علمی، بُعد حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی بیشترین و بعد رعایت حقوق مشروع دانشجویان کمترین اهمیت را در</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;">شکل دادن به مفهوم آزادی آکادمیک داشته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز حاکی از آن است که آزادی از خودسانسوری، آزادی از تلقین و القاء، حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نسبت به حوزه ­های علوم پایه و فنی- مهندسی دارای اهمیت بیشتری است. </span></span></span></div>
مفهوم آزادی آکادمیک, ابعاد آزادی آکادمیک, انگاره و تصورات اعضای هیأت علمی, دانشگاه کردستان.
57
88
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-444-4&slc_lang=fa&sid=1
جمال
سلیمی
j_salimi2003@yahoo.com
10031947532846003529
10031947532846003529
Yes
دانشگاه کردستان
آرش
عبدی
: Arashabdi1988@gmail.com
10031947532846003530
10031947532846003530
No
دانشگاه کردستان