@ARTICLE{Valaei, author = {sadeghinia, zohreh and Eslahi, Mohammad and valaei, morteza and }, title = {Identifying the Consequences of Formation and Development of Shadow Education in the Educational System: A Phenomenological Study}, volume = {10}, number = {3}, abstract ={ابهام در فلسفه تربیتی و نپرداختن به شرایط موردنیاز از یکسو، نبود زمینه و دغدغه کافی برای نهادینه کردن فلسفه تربیتی در نظام آموزشی و شیوع بیمارگونه ­ی گرایش به ایجاد مهارت تست‌زنی در دانش‌آموزان، مخاطراتی را در سطوح فردی و اجتماعی به همراه دارد. این تحقیق، با تکیه‌بر روش پدیدارشناسی به تحلیل ادراک و تجربه ‌زیسته، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و متخصصین پرداخته شد تا تأثیر ثبت‌نام در کلاس‌های موسوم به تست‌زنی بر عملکرد دانش‌آموزان در آزمون کنکور سراسری، مورد واکاوی قرار گیرد. یافته­ ها بیانگر 4 مضمون کلی، افت سواد دانش­ آموختگان با 7 زیر مضمون، نخبه های کم­ درآمد با 4 زیر مضمون، تضعیف تربیت رسمی ‌با 4 زیر مضمون و مضمون نابرابری اجتماعی با 9 زیر مضمون است. نتایج نشان می­دهد، هرچند استفاده از این کلاس‌ها، احتمال موفقیت در آزمون‌های چندگزینه‌ای را افزایش می‌دهد، اما به شکل‌گیری و تشدید نابرابری اجتماعی انجامیده است. به دیگر سخن، ترویج بیمارگونه استفاده از کلاس‌های کنکور زمینه را برای ناکارآمدتر شدن آموزش‌وپرورش رسمی آماده کرده و درنتیجه نادیده گرفته شدن استعدادهای بسیاری که به دلایلی نظیر مادی، اجتماعی و فرهنگی، توانایی استفاده از این نوع آموزش­ها ندارند را به دنبال داشته و توان قبولی در رشته‌های پر­درآمد و پرطرفدار را از آن‌ها سلب خواهد کرد. به نظر می‌رسد این موارد منجر به نادیده گرفته شدن بخش از توان بالقوه­ ی جامعه و تشدید نابرابری اجتماعی شده است؛ این امر اهمیت بازاندیشی برای جلوگیری از دامنه­ دار شدن مخاطرات ذکر­شده را بیش­از­پیش نمایان می­سازد. }, URL = {http://ihej.ir/article-1-1160-fa.html}, eprint = {http://ihej.ir/article-1-1160-fa.pdf}, journal = {Iranian Higher Education}, doi = {}, year = {2018} }