%0 Journal Article %T The role of classroom creative atmosphere in predicting university campus quality components %J Iranian Higher Education %V 8 %N 2 %U http://ihej.ir/article-1-879-fa.html %R %D 2016 %K Creativity, Creative atmosphere classroom, Higher education quality, University campuses, %X تبیین کیفیت پردیس دانشگاهی به فهم شرایط محیطی نیاز دارد و یکی از اشکال شرایط محیطی جو خلاق کلاس درس در درون پردیس دانشگاهی می­ باشد که خود از چندین بعد تشکیل یافته است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش جو خلاق کلاس درس (به تفکیک ابعاد ده‌گانه) در پیش­بینی مؤلفه­ ی کیفیت پردیس ­های دانشگاهی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش از نوع پیمایش و توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس­های دانشگاه خوارزمی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل می­ داد. روش نمونه­ گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود و حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی _ مورگان 116 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمع­ آوری ­داده ­ها پرسشنامه­ ی جو خلاق کلاس (با پایایی 94/0= α) و پرسشنامه ­ی کیفیت پردیس دانشگاهی (با پایایی 99/0= α) به کار گرفته شد. روایی محتوایی ابزارها نیز با نظر اساتید تأیید گردید. درنهایت داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار 22. spss و روش رگرسیون و آزمون یومان ویتنی تجزیه‌وتحلیل گردید. نتایج نشان داد مؤلفه­ های جو خلاق کلاس درس به گونه معنی­ داری توان تبیین 31/0 = 2R از واریانس مؤلفه کیفیت پردیس دانشگاهی را دارا هستند (56/0 = R، 7/13 = (105 و 10)F و 001/0 > P) و سهم مؤلفه حمایت از ایده ­ها (408/0 - = ) و اعتماد و اطمینان (347/0 = ) در سطح اطمینان 95 درصد معنی­ دار است وسهم بقیه مؤلفه­ های ارائه‌شده معنی­ دار نیست. همچنین بین وضعیت موجود و مطلوب پردیس دانشگاهی شکاف وجود دارد و بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ازنظر جو خلاق کلاس و کیفیت پردیس دانشگاهی تفاوت معنی­دار وجود ندارد. %> http://ihej.ir/article-1-879-fa.pdf %P 133-160 %& 133 %! %9 Research %L A-10-814-3 %+ %G eng %@ 2008-8000 %[ 2016