TY - JOUR T1 - TT - فعالیت های فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در آن ها JF - ihej JO - ihej VL - 9 IS - 3 UR - http://ihej.ir/article-1-1093-fa.html Y1 - 2017 SP - 117 EP - 132 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت ­های فوق­ برنامه برگرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویان با روش توصیفی(علی-مقایسه­ ای) انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه اراک در دانشکده‌های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی به تعداد 7200 نفر در نیمسال تحصیلی 95-94 بود. با مراجعه به سوابق دانشجویان تعداد 100 نفر از دانشجویانی که دارای مشارکت مستمر در فعالیت فوق­برنامه بودند به­ صورت خوشه­ ای طبقه ­ای انتخاب شدند؛ و بر این مبنا گروه مقایسه دانشجویانی که فاقد فعالیت فوق­برنامه بودند نیز به همان روش انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری داده ­ها، از پرسشنامه گرایش به تفکر ­انتقادی هرمنس که شامل: سه زیر مقیاس خلاقیت، بالیدگی و تعهد و پرسشنامه حل مسئله هپنر که شامل: سه زیر مقیاس اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی بود، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین گرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویانی که دارای فعالیت­ های فوق برنامه هستند و دانشجویانی که فاقد این فعالیت­ها هستند، اختلاف معناداری وجود دارد. در واقع فعالیت­ های فوق ­برنامه منجر به افزایش گرایش به تفکر­انتقادی و مهارت­ های حل مسئله دانشجویان می­ شود. فعالیت ­های فوق­ برنامه از طریق شرکت­ دادن دانشجویان در انجام فعالیت­ های مختلف، افراد را وارد اجتماع می­کند و به ­واسطه مواجه کردن آنها با مسائل و مشکلات مختلف در عرصه­ های مختلف، منجر به افزایش توانایی حل مسئله و تقویت تفکرانتقادی آنها می ­شود. بنابراین پیشنهاد می­شود، در مراکز آموزشی شرایطی را فراهم آورد که دانشجویان به سمت انجام فعالیت­ های فوق ­برنامه سوق پیدا کنند. M3 ER -