AU - Shahmohammadi, Anvar AU - Azizi, Nematollah AU - Poorzahir, Ali Tagi AU - Ebrahimzadeh, Issa TI - Designing and Validating of Evaluation Model in Distance Education System (Case Study: Payam Noor University) PT - JOURNAL ARTICLE TA - ihej JN - ihej VO - 11 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ihej.ir/article-1-1448-fa.html 4100 - http://ihej.ir/article-1-1448-fa.pdf SO - ihej 1 AB  - هدف از این پژوهش، ساخت و اعتبار یابی مدلی جهت ارزیابی بعد آموزشی در نظام آموزش از دور بود. این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی می­باشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکت‌کنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از اساتید و پژوهشگران آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آن‌ها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری هدف (مدیران، برنامه­ریزان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور) بودند که 215 نفر از آنان به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و از آن‌ها خواسته‌شده تا پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. این پرسشنامه‌ مشتمل بر 52 شاخص بود که روایی محتوای آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89 /0 ارزیابی و مورد تأیید واقع شد. برای تحلیل داده‌های بخش کیفی از کدگذاری‌های باز و محوری بهره گرفته‌شده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی حاصل از پرسشنامه نیز علاوه بر شاخص‌های گرایش مرکزی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مدل جامع ارزیابی بعد آموزشی در یک سیستم آموزش از دور دارای 7 بعد سازمان یاد دهنده؛ یاد دهنده؛ یادگیرنده؛ مبانی پداگوژی، تئوری و نسل­های فناوری؛ مواد و محتوای آموزشی؛ روش­ها و رویکردهای آموزشی؛ و زمان و مکان آموزشی با 52 شاخص ارزیابی مرتبط است که با بهره‌گیری از روش­شناسی و ابزار مناسب می‌توانند برای ارزیابی بعد آموزشی نظام آموزش از دور مورداستفاده قرار گیرند. CP - IRAN IN - University of Kurdistan LG - eng PB - ihej PG - 99 PT - Research YR - 2019