%0 Journal Article %A Ghoraishi khorasgani, Maryam sadat %A Nazarzadeh zare, Mohsen %T A Look at the Challenges of Boundary-Spanner Academic Leaders %J Iranian Higher Education %V 13 %N 2 %U http://ihej.ir/article-1-1658-fa.html %R %D 2021 %K Boundary spanning, Boundary spanning activities, Boundary spanner academic leader, Boundary spanner academic leaders., %X پژوهش حاضر از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود؛ بنابراین، بخش کیفی پژوهش به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. مشارکت­کنندگان پژوهش در بخش کیفی، مدیران و رهبران دانشگاهی با سوابق مدیریتی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری معیاری و با در نظر گرفتن اشباع نظری در یافته­ها، درمجموع با تعداد 12 نفر مصاحبه انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده‌ها نیز روش تحلیل مضمون بود. برای پایایی داده‌‌های بخش کیفی، از روش بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان در پژوهش استفاده شد. یافته­های بخش کیفی نشان داد، چالش‌های مرزگستری رهبران دانشگاهی در سه دسته چالش‌های فردی (مهارتی و ادراکی)، سازمانی (ساختاری و زیرساختی – مالی) و محیطی (نهادی – اجتماعی) طبقه‌بندی‌ شد. در بخش دوم پژوهش؛ با توجه به اینکه هدف، اعتباریابی مضامین اصلی و فرعی احصا شده بخش کیفی بود، بنابراین از رویکرد کمی و روش پیمایشی استفاده شد. جمع‌آوری داده­ها، توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل 15 سؤال در مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت و متشکل از ابعاد چالش‌های فردی، سازمانی و محیطی انجام شد. پایایی پرسشنامه، با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برای چالش‌های فردی (813/0)، سازمانی (861/0) و محیطی (771/0) به دست آمد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‏افزار SPSS16 و آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و فریدمن بهره گرفته شد. نتایج بخش کمی نشان داد، با توجه به اینکه، میانگین‌ چالش فردی (25/4)، چالش سازمانی (45/4) و چالش محیطی (25/4) از میانگین (3) بیشتر بود؛ بنابراین، از دیدگاه مدیران و رهبران دانشگاهی، امتیاز همه ابعاد چالش­ها بیشتر از حد متوسط بوده و بر اساس مقدار t در سطح (01/0 = p)، نتایج معنادار بود. ازاین‌رو می‌توان گفت، هریک از ابعاد کشف‌شده بخش کیفی، موردتوافق بالای مشارکت‌کنندگان در پژوهش بود. همچنین، اولویت‌بندی چالش‌ها، به ترتیب چالش‌های سازمانی، فردی و محیطی به دست آمد. %> http://ihej.ir/article-1-1658-fa.pdf %P 72-95 %& 72 %! %9 Research %L A-10-400-2 %+ Alzahra university %G eng %@ 2008-8000 %[ 2021