TY - JOUR JF - ihej JO - ihej VL - 11 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/10/01 TI - Designing and Validating the Service-Oriented University Model from the Standpoint of Higher Education Experts TT - طراحی و اعتباریابی الگوی دانشگاه خدمت محور از منظر خبرگان آموزش عالی N2 - خدمت محوری یک عامل تعیین‌کننده و یک‌جهت گیری استراتژیک برای دانشگاه است که باید متناسب با تغییرات و درک نیاز جامعه باشد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین الگویی برای دانشگاه خدمت محور در چارچوب خدمت به جامعه بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شد. نمونه‌گیری با روش هدفمند (از نوع گلوله برفی) انجام‌شده که شامل 15 نفر از خبرگان آموزش عالی بودند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد بوده و بر مبنای رهیافت نظام‌مند استراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. اعتبار سنجی از طریق مثلث سازی، بازبینی مشارکت‌کنندگان و خبرگان آموزش عالی صورت گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ابعاد الگوی پارادایمی شامل شرایط علی (نیروی انسانی، شیوه‌های خدمت‌رسانی، فرهنگ دانشگاهی، استقرار نظام تضمین کیفیت خدمات، ساختار دانشگاه، رهبری و مدیریت دانشگاه، منابع مالی مستقل و ویژگی مطالبه گری ذی‌نفعان)، پدیده محوری (دانشگاه خدمت محور)، شرایط زمینه­ای (پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، بسترسازی و تمهید امکانات، رسالت و مأموریت دانشگاه، چابک سازی، حاکمیت اعتماد جمعی و خودکارمدی جمعی)، شرایط مداخله‌گر (فرهنگ عمومی، عوامل درون دانشگاهی وبرون دانشگاهی)، راهبردها (فرهنگ‌سازی، توسعه تعامل و ارتباطات، حفظ استقلال دانشگاهی و آزادی علمی، توانمندسازی، مدیریت مشارکتی)، پیامدها (ارتقاء کیفیت خدمات، توسعه دانش و آگاهی، توسعه فناوری و مشتری محوری) می‌باشد که بر اساس آن‌ها مدل دانشگاه خدمت محور طراحی و اعتبار یابی شد. SP - 155 EP - 189 AU - Azar, Khadejeh AU - Namvar, Yousef AU - Rastgoo, Azam AU - Hatami, Javad AU - Sattari, Sadraddin AD - Islamic Azad University of Ardabil KW - Keywords: service-oriented KW - service-oriented university KW - higher education system KW - foundation data theory UR - http://ihej.ir/article-1-1349-fa.html ER -