TY - JOUR T1 - A Comparative Study of Multilingual Higher Education in Selected Countries and Some Lessons for Iran TT - مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران JF - ihej JO - ihej VL - 10 IS - 2 UR - http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html Y1 - 2018 SP - 111 EP - 136 KW - multilingual education(MLE) KW - internatinalization KW - globalization KW - comparative study KW - medium language N2 - دو مورد از چالش­های دانشگاه‌ها در قرن بیست و یکم، بین­المللی شدن و سیاست انتخاب زبان درراه توسعه ارتباطات علمی بین­المللی است. آموزش چندزبانه با استفاده از زبان بومی، ملی و بین­المللی پاسخی برای این مشکل است. این پژوهش باهدف بررسی آموزش چندزبانه در کشورهای افریقای جنوبی، ایالات‌متحده، بلژیک، مالزی و استرالیا انجام شد. برای دستیابی به این هدف، مفهوم و برداشت از آموزش چندزبانه، سیاست­های کلان، وضعیت زبان‌شناختی، برنامه­های آموزش چندزبانه، مشکلات کاربردی، فناوری­های آموزشی، راه‌حل‌ها و پیامدهای عملی آموزش چندزبانه در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی است. انتخاب کشورها بر اساس نمونه­گیری هدفمند و باهدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت. نتایج نشان داد، با استفاده از آموزش چندزبانه صلاحیت­های کلیدی یادگیری مادام‌العمر و اهداف بین­المللی شدن قابل‌دسترسی است. در این کشورها برنامه­های آموزش چندزبانه در جهت حفظ زبان بومی، ملی و بین­المللی پیش می­رود. مشکلات دسترسی به مدرس باکیفیت، منابع مالی و مواد درسی مناسب از طریق مشارکت گروه‌ها حل می­شود و از فناوری­های چندمنظوره، شبکه­های اجتماعی، کامپیوتر و اینترنت در آموزش چندزبانه استفاده می­شود. راه‌حل‌ها برای حذف موانع نگرشی، قانونی و ساختاری ارائه می­شود. نتایج این تحقیق برای ایجاد دانش لازم در مدیران، اجرای آموزش چندزبانه در دانشگاه‌ها و استفاده از تجارب ارائه‌شده درزمینهٔ آموزش چندزبانه توصیه می­شود. پژوهشگران می­توانند به بررسی دقیق و جزئی­تر آموزش چندزبانه از طریق پژوهش­های کاربردی و فرصت­های مطالعاتی مبادرت ورزند. M3 ER -