TY - JOUR JF - ihej JO - ihej VL - 10 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/7/01 TI - Studying Effective Factors on the Sense of Belonging to a Place in Academic Spaces of Tehran TT - شناسایی عوامل موثر بر حس تعلق به مکان در فضاهای دانشگاهی شهر تهران N2 - حس تعلق به مکان رابطه‌ای معنادار بین احساس، شناخت و ادراک افراد با فضاست که می­تواند باعث به وجود آمدن احساس­ها و پیامدهای مثبت در عوامل اجتماعی، روان‌شناختی و فیزیولوژیکی شود. به همین منظور در پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد حس تعلق به فضاهای دانشگاهی پرداخته‌شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی است که برای گردآوری داده­های آن از روش پیمایشی مقطعی استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در شهر تهران می­باشد و در آن از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی استفاده‌شده است. بدین ترتیب که 168 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی و سال دوم کارشناسی ارشد معماری از پنج دانشگاه (دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات) انتخاب شدند. یک پرسشنامه 61 سؤالی محقق ساخته، به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد که روایی آن با نظرسنجی از اساتید حوزه معماری و روانشناسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.941 α=) موردبررسی و تأیید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از روش‌های همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. در نتایج تحلیل عاملی، غیر از عامل حس تعلق به دانشگاه 8 عامل دیگر استخراج گردید که در 05/0p< همبستگی معناداری با عامل حس تعلق به مکان داشتند. درمجموع حدود 54 درصد از واریانس کل حس تعلق به مکان، توسط این 8 عامل پوشش داده شد. نتایج نشان داد عوامل طراحی محیطی (ساماندهی فضایی، سایت و محوطه دانشگاه، کمیت و کیفیت کلاس‌های آموزشی و کمیت و کیفیت مبلمان محوطه)، عوامل انسانی (رفتار اساتید و کارکنان با دانشجویان) و عوامل فردی (شرکت در فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اهمیت به تکالیف دانشگاهی) به ترتیب بیشترین همبستگی با حس تعلق به دانشگاه را داشتند و لازم است در طراحی محیط و برنامه­های آموزشی اساتید، کارکنان و دانشجویان موردتوجه قرار گیرند. SP - 47 EP - 65 AD - KW - Sense of belonging to a place KW - university KW - physical factors KW - academic spaces UR - http://ihej.ir/article-1-1209-fa.html ER -