%0 Journal Article %A khoshkab, shahrbanoo %T Presenting a Model for Student Development Issues %J Iranian Higher Education %V 12 %N 2 %U http://ihej.ir/article-1-1518-fa.html %R %D 2020 %K Financing Higher Education, public Financing, Policy Issues, Functional Issues, Functional Issues, Meta-Synthesis, %X پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی، با رویکرد کیفی، استفاده از مرور نظام­مند مطالعات پیشین و روش فراترکیب[1] هفت مرحله­ای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهت­گیری مطالعه، سؤال پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال پژوهش، با بررسی مطالعات علمی عرصه دانشجویی، تعداد 65 مقاله­ی مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 39 مقاله علمی[2] منطبق با معیارهای ارزیابی کیفیت[3]، به عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. دستاورد مرور نظام­مند و فراترکیب یافته­های کیفی منابع کلیدی منتخب، احصاء تعداد 77 کد مفهومی طبقه­بندی شده در چارچوب 14 مؤلفه­ی کیفیت پایین سبک زندگی دانشجویی؛ ناکارآمدی سبک تفکر و یادگیری؛ ضعف مهارت­های پژوهشی و ارزش­آفرینی؛ ضعف جامعه­پذیری دانشگاهی؛ ضهعف مهارت­های اقتصادی ویژگی­های شخصیتی بازدارنده؛ کارآمدی پایین عملکرد گروه­های آموزشی؛ کارآمدی پایین عملکرد اعضای هیئت علمی؛ فقدان کیفیت رویکردهای ارزیابی و پایش عملکرد؛ ضعف و محدودیت حکمرانی و راهبری امور؛ چالش­ جامعه­پذیری حرفه­ای؛ کمیابی و فقدان کفایت منابع علمی–رفاهی؛ نفوذ و گسترش جهت­گیری­های غیرعلمی؛ فقدان و یا حضور محدود گروه­های حامی، به ترتیب ذیل 3 مقوله اصلی موانع علی توسعه دانشجویی؛ موانع زمینه­ای توسعه دانشجویی؛ و موانع مداخله­ای توسعه دانشجویی، تأیید شده توسط خبرگان عرصه توسعه دانشجویی با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی است. در نهایت، ضمن بحث و نتیجه­گیری و تبیین دستاوردهای پژوهش با استناد به مبانی نظری مرتبط، پیشنهاداتی در راستای بهبود اقدامات توسعه دانشجویی ارائه گردید. [1]. Meta- Synthesis [2]. در پژوهش حاضر با هدف پوشش مناسب و مطلوبی از دستاوردهای پژوهش­های معتبر؛ و با هدف جبران کمیابی منابع و مطالعات علمی معتبر در خصوص مسائل و چالش­های توسعه دانشجویی، افزون بر دستاوردهای تحقیقات کیفی به عنوان محور اصلی رویکرد کیفی در روش فراترکیب، از نتیجه تفسیر و تحلیل­های کیفی دستاوردهای مطالعات و پژوهش­های کمی نیز استفاده شده است. [3]. شاخص معیار ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع منتخب کلیدی، در بخش روش­شناسی پژوهش توضیح داده شده است. %> http://ihej.ir/article-1-1518-fa.pdf %P 47-81 %& 47 %! %9 Research %L A-10-1029-2 %+ Tehran University %G eng %@ 2008-8000 %[ 2020