TY - JOUR T1 - A survey of commercialization barriers of university research results in different majors of fundamental sciences presented in universities of Tehran TT - موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته‌های علوم پایه دانشگاه‌های تهران JF - ihej JO - ihej VL - 6 IS - 4 UR - http://ihej.ir/article-1-379-fa.html Y1 - 2014 SP - 83 EP - 106 KW - commercialization KW - research KW - basic science KW - barriers N2 - با توجه به عصر اقتصاد­ دانش­بنیان و انقلاب دوم آکادمیک هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کمی – کیفی است. در بخش کیفی با تحلیل تماتیک تم‌های اصلی استخراج‌شده است. در بخش کمی روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری مدیریت تکنولوژی تهران که 160 نفر آن‌ها انتخاب شده‌اند. گرد­آوری اطلاعات به‌وسیله دو پرسش­نامه­ که ضریب پایایی آن‌ها با آلفای کرانباخ به ترتیب.891/. و 804/. به‌دست‌آمده‌اند. در این پژوهش موانع تجاری­سازی با ابعاد شش­گانه­اش یعنی ساختار دانشگاه‌ها، فرهنگ سازمانی دانشگاه­ها، سیاست­گذاری و راهبرد سازی دانشگاه­ها، توسعه اقتصادی و صنعتی، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور و ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور مورد اندازه­گیری قرار گرفت. با تحلیل عامل تأییدی میزان تجاری‌سازی و تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی موانع تجاری­سازی تحلیل شده است درنتیجه مسیرها (فرضیه‌ها) ی تأثیر ساختار دانشگاه‌ها، توسعه اقتصادی – صنعتی کشور، ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور بر میزان تجاری‌سازی تأییدشده‌اند و دیگر متغیرها رد شده‌اند. M3 ER -