:: دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 110-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی ساختارمدیریت ورهبری دانشگاهی: مطالعه موردی هیاتهای امنا
غلامرضا ذاکرصالحی
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (5418 مشاهده)
استقلال دانشگاهی رکن مهم آموزش عالی است که در سطح ساختاری از رهگذر پیکره حاکمیتی دانشگاه یعنی هیئت‌امنا به بالندگی می‌رسد. هدف مقاله حاضر، بررسی نقش و جایگاه هیئت‌امنای دانشگاهی، ترکیب اعضا، وظایف و نظام‌های پشتیبان تصمیم در این نهاد دانشگاهی است. این تحقیق از نوع کیفی و با رویکرد تطبیقی است. نمونه در دسترس این مطالعه مشتمل بر 24 دانشگاه معتبر در چهار قاره جهان می‌باشد گام نخست، توصیف پدیده موردمطالعه است که در مطالعات اسنادی بازنمایی شد...مطالعات اسنادی این مقاله در چهار بخش ساماندهی شده است: مطالعات مربوط به حاکمیت و اداره امور دانشگاهی، وظایف و کارکرد هیئت‌امنا، ترکیب اعضا و درنهایت ترکیب جنسیتی اعضا. در گام دوم، فرآیند مقایسه و تطبیق و استخراج وجوه تفاوت و تشابه طی شده است. یافته‌ها نشان داد علیرغم اشتراک در جوهره و نقش اصلی این هیئت یعنی پیکره حاکمیتی بودن، سیاست‌گذاری، نظارت و ... در کشورها و دانشگاه‌های موردمطالعه، تفاوت‌هایی متناسب با سطح توسعه‌یافتگی و بافتار آموزش عالی کشورها مشاهده می‌شود. در دانشگاه‌های آمریکایی و انگلیسی پیچیدگی و تنوع نقش و کارکردها و ساختار داخلی هیئت بیشتر از دانشگاه‌های آسیایی و استرالیایی است. در مالزی و ژاپن با الهام از دیدگاه شرکتی، غالباً بجای هیئت‌امنا، اداره دانشگاه توسط هیئت‌مدیره صورت می‌گیرد.
واژه‌های کلیدی: حکمرانی دانشگاهی، مدیریت و رهبری، هیئت‌امنای دانشگاهی، اعضای هیئت‌امنا، وظایف هیئت‌امنا
متن کامل [PDF 691 kb]   (2816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/21 | پذیرش: 1396/11/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها