:: دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 25-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش عالی و قابلیت های اشتغال فارغ التحصیلان
یعقوب انتظاری
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (5796 مشاهده)
اشتغال اثربخش دانش آموختگان آموزش عالی یک مسأله اساسی در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران است. توسعه قابلیت‌های اشتغال در وجود آنها می تواند کمک قابل توجهی به حل این مسأله بکند. بنابراین، هدف مقاله حاضر بررسی میزان کمک آموزش عالی به توسعه قابلیت های اشتغال در وجود دانش آموختگان و میزان تطبیق آنها با نیاز کارفرمایان به قابلیت های یاد شده است. برای این منظور، ابتدا مفهوم قابلیت‌های اشتغال بازگشایی شده و به مؤلفه ها و ریز مؤلفه های تشکیل دهنده اش تجزیه شده است؛ آنگاه، با ساخت پرسشنامه‌ای مبتنی بر مؤلفه‌های یاد شده و نظر خواهی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف (به عنوان ارائه دهند بالاترین حد قابلیت) و کارفرمایان آنها، سطح قابلیت‌های اشتغال در وجود دانش آموختگان، میزان تأمین نیاز کارفرمایان بواسطه قابلیت‌های یاد شده و  شکاف «قابلیت‌های عرضه شده از قابلیت‌های مورد نیاز« بررسی شده است. نتایج تحلیل‌ها نشان می دهد که اولاً، دانشگاه صنعتی شریف در حد متوسط به توسعه قابلیت‌های اشتغال در دانش آموختگان خود کمک می کند؛ ثانیا، قابلیت‌های انباشت شده در حد متوسط نیازهای کارفرمایان را تأمین می کند؛ ثالثاً، شکاف بین قابلیت‌هایی که دانشگاه توسعه می دهد و آنچه که کارفرمایان نیاز دارند بسیار بالا است.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، سرمایه انسانی پیشرفته، قابلیت‌های اشتغال، مهارت‌های اشتغال پذیری، اشتغال فارغ التحصیلان
متن کامل [PDF 819 kb]   (3905 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/27 | پذیرش: 1396/8/15


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها