شناسایی روندهای فناوری و پیشرانهایِ تغییرِ شکلدهندهِ فرصتهایِ کارآفرینانه در حوزه آموزش
|
قاسم رمضان پور نرگسی1، آرمین خالقی2، حجت اله حاجی حسینی1 |
1- سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران 2- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (5518 مشاهده) |
فرصتهای کارآفرینانه در محیطهای متغیر و پویا شکل میگیرند. تغییر و تحولات حوزه آموزش نویددهنده فرصتهایی است که فناوری نقشی اساسی در شکلدهی به آنها ایفا خواهد کرد. در این پژوهش مدل آیندهنگاری فناورانه ارائه و با بهکارگیری مدل مذکور برای تشخیص فرصتها ابتدا بر اساس مطالعه گزارشهای موجود در این عرصه بیش از 30 فناوری آموزشی شناسایی و با متنکاوی 7901 سند پژوهشی، اصلیترین روندهای فناوری در سالهای اخیر تعیین گردید. همچنین بر اساس گزارشهای آیندهپژوهی، پیشرانهای تغییر در حوزه آموزش احصاء شد. در گام سوم برای اعتبارسنجی و اولویتبندی روندهای فناوری و پیشرانهای تغییر، پرسشنامه خبرگان مورداستفاده قرار گرفت و دادههای لازم برای انجام تحلیل، گردآوری گردید. تحلیل نتایج پرسشنامهها با آزمون فریدمن نشان میدهد که از میان روندهای فناوری سه روند شامل: «بازیهای آموزشی» و «درس بازهای گسترده آنلاین» و «واقعیت افزوده» و از میان پیشرانهای تغییر سه پیشران شامل: «گسترش نفوذ رسانههای اجتماعی» و «ناهماهنگی در تعریف و سطح سواد دیجیتال نسلها» و «فرهنگ پذیرش تغییر و نوآوری» بیشترین تأثیر را بر شکلگیری فرصتهای کارآفرینانه در بازار آموزش ایران طی 5 سال آینده خواهند داشت. |
|
واژههای کلیدی: شناسایی فرصتهای کارآفرینانه، فناوریهای آموزشی، پیشرانهای تغییر حوزه آموزش |
|
متن کامل [PDF 584 kb]
(2031 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/3/1 | پذیرش: 1396/5/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|