:: دوره 3، شماره 4 - ( 1390 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین وزن مؤلفه‌های تدریس برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور بر اساس مدل فرایندتحلیل سلسله‌مراتبی (A.H.P)
یحیی معروفی
دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده:   (4513 مشاهده)

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین و تعیین مؤلفه‌های تدریس و سهم و وزن هریک از آنها در کیفیت تدریس، به منظور به‌کارگیری در ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور است. جامعه آماری مطالعه را تمامی اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم تربیتی در 23 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می‌دهد.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم عوامل مربوط به مدرس، دانشجو و محیط آموزش، به ترتیب معادل 55 درصد، 24 درصد و 21 درصد در کیفیت تدریس ارزیابی شده است. از بین مؤلفه‌های مرتبط با کیفیت مدرس نیز، مهارت‌های حرفه‌ای مدرس با 1/39 درصد، به عنوان عمده‌ترین مؤلفه، ویژگی‌های شخصیتی اخلاقی با 3/16درصد، اثر محیط آموزش بر مدرس با 6/13 درصد، اثر کیفیت دانشجویان بر تدریس مدرس با 6/11 درصد، ویژگی‌های شغلی مدرس با 3/11 درصد و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مدرس با 1/8 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. موثق‌ترین منابع اطلاعات درباره کیفیت آموزش به ترتیب اولویت، پرسش‌نامه دانشجویان، خودارزشیابی مدرس، کارپوشه تدریس، ارزیابی همکاران و متخصصان آموزش و یادگیری بوده‌اند.

واژه‌های کلیدی: مؤلفه‌های تدریس، ارزشیابی عملکرد، فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی. اعضای هیئت علمی.
متن کامل [PDF 225 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها