:: دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های کلیدی برنامه درسی مبتنی بر آموزش الکترونیکی در آموزش عالی  
حسین جعفری ثانی1، محمود سعیدی رضوانی1، محسن زارعی توچینی2، حمیده پاک مهر2
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (6850 مشاهده)

تاریخ دریافت:  22/01/1391

تاریخ پذیرش:  04/06/1392

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی­های برنامه درسی مبتنی بر آموزش الکترونیکی آموزش عالی، از منظر متخصصان برنامه درسی و فناوری اطلاعات صورت گرفت. جامعه آماری شامل 22 نفر از متخصصان برنامه درسی و 25 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات دانشگاه­های ایران بود که به صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه آنان در باره ویژگی­های عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی (اهداف، محتوا، فعالیت­های یادگیری، راهبرد­های تدریس، گروه­بندی، مواد و منابع، زمان، مکان و ارزشیابی) مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی احراز شده، گردآوری شد. یافته­ها نشان داد که متخصصان برنامه درسی ویژگی‌های مؤلفه‌های فعالیت­های یادگیری، راهبرد­های تدریس، گروه­بندی، زمان، مکان و ارزشیابی  برنامه درسی آموزش الکترونیکی را در مقایسه با آموزش حضوری دارای اهمیت بیشتر تلقی کردند، در حالی‌که متخصصان فناوری اطلاعات، عناصر زمان و مکان را، دارای اهمیت بیشتر نسبت به آموزش حضوری دانستند. همچنین، بین میزان اهمیت مولفه‌های اهداف، محتوا، فعالیت­های یادگیری، راهبرد­های تدریس، گروه­بندی، مواد و منابع و ارزشیابی بین این دو گروه تفاوت وجود داشت. به‌علاوه در مؤلفه‌های زمان و مکان، هر دو گروه اهمیت یکسانی را در برنامه درسی آموزش الکترونیکی قائل بودند.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، یادگیری الکترونیکی، مؤلفه‌های برنامه درسی، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 737 kb]   (5537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها