:: دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA): بررسی موردی در یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران
هادی بالوئی جام خانه1، سعیده کتابی2، مهدی پور مصطفی خشکرودی1
1- دانشگاه اصفهان
2- گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
چکیده:   (6048 مشاهده)

تاریخ دریافت: 11/10/1390

تاریخ پذیرش: 14/08/1391

چکیده

در دنیای رقابتی  امروزی، همه سازمان‌هاخواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود در بخش های مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارایه بازخورد در راستای بهبود عملکرد بخش های مختلف سازمان‌هاو دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. با توجه به اهمیت موضوع، دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی گروه‌های آموزشی دانشگاه، در چهار بعد کمّیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی براساس 9 سناریوی مطرح شده، ارزیابی شده اند. در واقع با طراحی این سناریوها دلایل اصلی و منشأ کارامدی و ناکارامدی هر یک از گروه‌های آموزشی و درجه ی تأثیر این عوامل مورد تحلیل وارزیابی قرارگرفتند. نتایج بررسی بر اساس طرح ها نشان می دهد که گروه‌های آموزشی مربوط به DMU1، DMU4، ، DMU6، ، DMU8، DMU9، DMU11، DMU13، DMU16، DMU22، DMU26، DMU33 با توجه به چهار بعد موردنظر کمترین کارایی(ناکارا) را داشته اند .همچنین یافته ها نشان می دهد که در بین بعدهای مورد بررسی، اکثر  گروه‌ها، در بعد پژوهشی و خدماتی دارای ضعف عملکرد بوده اند.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، کارایی، تحلیل پوششی داده ها(DEA)
متن کامل [PDF 998 kb]   (3322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها