بررسی عوامل تبیین کننده ی ماهیت آموزش مبتنی بر وب در آموزش عالی از نظر اساتید دانشگاه: مطالعه ی موردی دانشگاه کردستان
|
خلیل غلامی1، یاسر صیادی1 |
1- دانشگاه کردستان |
|
چکیده: (4449 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 02/11/1389
تاریخ پذیرش: 28/09/1391
چکیده
این مقاله به مطالعه ی نگرش اساتید دانشگاه کردستان نسبت به آموزش مجازی (مبتنی بر وب) برای تعیین ماهیت یادگیری در این نوع آموزش وموانع توسعه ی آن پردخته است. با استفاده از رویکرد آمیخته و تأکید بیشتر بر نتایج کمی، 132 نفراز اساتید دانشگاه کردستان مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گرد آوری داده ها مصاحبه و سپس پرسشنامه ی محقق ساخته بود که پس از انجام تحلیل عاملی، پنج مؤلفهی اساسی از آن استخراج شد: فقدان یادگیری اصیل، استقلال در انجام فعالیت یادگیری، ضعف نقش کنترل کننده گی استاد، مهارت فنی در آموزش مجازی، و زیر بنا و سیاست گذاری. سه مؤلفهی یادگیری اصیل، استقلال در یادگیری و نقش کنترل کننده گی استاد در فرایند آموزش تبیین کنندهی یک عامل بنیادیتر تحت عنوان ماهیت کلی یادگیری و تدریس در آموزش مجازی میباشند. همچنین دو مؤلفهی دیگر تشکیل دهندهی عامل اصلی تحت عنوان موانع توسعهی آموزش مجازی هستند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش مجازی، آموزش مبتنی بر وب، تکنولوژی آموزشی، نگرش اساتید دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 1461 kb]
(1173 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|