:: دوره 5، شماره 4 - ( 1392 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتباط با دانشجو: رویکردی نوین در تعالی آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه یزد) 
سید محمد طباطبایی نسب1، مهدی ابوالقاسمی1، رضا ابراهیم زاده پزشکی1
1- دانشگاه یزد
چکیده:   (4909 مشاهده)

تاریخ دریافت:  11/04/1392

تاریخ پذیرش:  22/04/1393

افزایش کیفیت آموزش و خدمات آموزشی از اهداف اصلی نظام آموزشی در هر کشور است. دانشگاه­ها به عنوان سازمان­های ارائه دهنده این خدمات در عالی­ترین سطح، پذیرای گروه­های مختلف دانشجویان و دانشپذیران می­باشند و لذا جلب رضایت آنان و بهبود و ارتقای سطح رابطه با آنان از طریق فرآیند مدیریت ارتباط با دانشجو[1] (SRM) می­تواند زمینه­ساز تحقق اهداف نظام آموزشی و تعالی آموزش عالی شود. SRM می‌تواند از طریق نظام­مند نمودن فرآیندها و بهبود اطلاع­رسانی، ادراک دانشجویان از عدالت را بهبود بخشد و همین امر موجب افزایش رفتار شهروندی دانشجویان و کاهش رفتارهای مخرب آن­ها می­گردد. در این مطالعه ابتدا از طریق تحلیل عاملی ابعاد SRM شناسایی و معرفی شد و سپس چارچوب مفهومی پژوهش توسط مدل­یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار لیزرل[2] مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که SRM رابطه مثبت و مستقیمی با انواع عدالت اعم از توزیعی، رویه­ای و مرواده­ای دارد. همچنین رابطه معکوسی بین عدالت رویه­ای و مرواده­ای با رفتار مخرب دانشجویان وجود دارد. از سوی دیگر بین عدالت رویه­ای و مرواده­ای ادراک شده با رفتار شهروندی دانشجویان، رابطه مستقیمی مشاهده شد.

واژه‌های کلیدی: ادراک عدالت، رفتار شهروندی، مدیریت ارتباط با دانشجو، تحلیل مسیر
متن کامل [PDF 861 kb]   (2549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها