تأثیر تدوین برنامه، محیط یادگیری و فرآیند اجرا و ارزشیابی بر نتایج برنامههای آموزش مهندسی (مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی)
|
حسین مطهری نژاد |
دانشگاه شهید باهنر کرمان |
|
چکیده: (4667 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 20/01/1392
تاریخ پذیرش: 27/11/1393
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی انجام شد. با استفاده از پرسشنامه، دادههای موردنیاز در خصوص وضعیت موجود و مطلوب هدفها و مولفههای آموزش مهندسی گردآوری شد. سپس، براساس بررسی پیشینه و نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود و مطلوب مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی طراحی شد. آزمون رابطه بین متغیرهای مدل پیشنهادی نشان داد که تدوین برنامه پیشبینی کننده معناداری برای محیط یادگیری است. همچنین این دو متغیر (تدوین برنامه و محیط یادگیری) با هم درصد قابل توجهی از واریانس متغیر اجرا و ارزشیابی را تبیین میکنند. از بین پیشبینی کنندههای مختلف (تدوین برنامه، محیط یادگیری، و اجرا و ارزشیابی)، تدوین برنامه پیشبینی کننده بهتری برای نتایج برنامههای آموزش مهندسی است. آگاهی مدیران و مربیان آموزش مهندسی از عناصر مدل و نوع ارتباط بین آنها باعث میشود که بتوانند به مداخلههای هدفمندتر و ایجاد بهبود و اصلاح در برنامههای آموزش مهندسی کشور دست بزنند. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت آموزش مهندسی، تدوین برنامه، محیط یادگیری، اجرا و ارزشیابی، نتایج برنامه |
|
متن کامل [PDF 725 kb]
(1566 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15
|
|
|
|