:: دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 112-71 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت زندگی تحصیلی دانشجویان خارجی دانشگاه‌های دولتی ایران در سال تحصیلی 93-1392
محمد یمنی دوزی سرخابی1، میترا تیموری2
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه مازندران
چکیده:   (5955 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت تحصیلی، ایمنی، اقتصادی و اجتماعی – فرهنگی دانشجویان خارجی دانشگاه‌های دولتی ایران در سال تحصیلی 1392-93 بود. بدین منظور بر اساس روش پژوهش پیمایشی و با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته، داده‌های پژوهش از تعداد 95 دانشجوی خارجی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام خمینی (ره) قزوین و علوم پزشکی مشهد گردآوری شد. تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که %66/3 از دانشجویان خارجی می‌توانند واحدهای درسی خود را در موعد مقرر به اتمام رسانده و %80 از آن‌ها نیز تاکنون مشروط نشده‌اند؛ اما کسانی که دچار افت تحصیلی بودند عواملی از قبیل مشکلات مربوط به «زبان»، «عدم انگیزه»، «ناتوانی اساتید برای انتقال درست محتوا» و «دشواری محتوای دروس» را به‌عنوان بیشترین عامل ذکر نموده‌اند. آن‌ها اظهار داشته‌اند که بیشترین حس امنیت را در «دانشگاه و در هنگام روز» و کمترین حس امنیت را «در شب و در هنگام استفاده از وسایل نقلیه» دارند. اکثر آن‌ها %73/7)) وضعیت اقتصادی «متوسط به بالایی» برای زندگی در ایران دارند. حدود %58/1 از این دانشجویان اظهار نموده‌اند که اساتید بین آن‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. %81/1 از آن‌ها احساس کرده‌اند که مردم ایران «در حد متوسط و بیش از آن» بین خارجی‌ها تبعیض می‌گذارند، درحالی‌که %78/5 از آن‌ها معتقدند که دانشجویان ایرانی «در حد متوسط و بیش از آن» بین خارجی‌ها قائل به تبعیض می‌باشند.

واژه‌های کلیدی: وضعیت تحصیلی، وضعیت ایمنی، وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی- فرهنگی، دانشجویان خارجی
متن کامل [PDF 773 kb]   (3951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/2 | پذیرش: 1395/6/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها