:: دوره 6، شماره 4 - ( 1393 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 106-83 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته‌های علوم پایه دانشگاه‌های تهران
منصور پرندی1، محمد قهرمانی1، محمود ابوالقاسمی1، مقصود فراستخواه2
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (6582 مشاهده)

با توجه به عصر اقتصاد­ دانش­بنیان و انقلاب دوم آکادمیک هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کمی – کیفی است. در بخش کیفی با تحلیل تماتیک تم‌های اصلی استخراج‌شده است. در بخش کمی روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری مدیریت تکنولوژی تهران که 160 نفر آن‌ها انتخاب شده‌اند. گرد­آوری اطلاعات به‌وسیله دو پرسش­نامه­ که ضریب پایایی آن‌ها با آلفای کرانباخ به ترتیب.891/. و 804/. به‌دست‌آمده‌اند. در این پژوهش موانع تجاری­سازی با ابعاد شش­گانه­اش یعنی ساختار دانشگاه‌ها، فرهنگ سازمانی دانشگاه­ها، سیاست­گذاری و راهبرد سازی دانشگاه­ها، توسعه اقتصادی و صنعتی، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور و ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور مورد اندازه­گیری قرار گرفت. با تحلیل عامل تأییدی میزان تجاری‌سازی و تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی موانع تجاری­سازی تحلیل شده است درنتیجه مسیرها (فرضیه‌ها) ی تأثیر ساختار دانشگاه‌ها، توسعه اقتصادی – صنعتی کشور، ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور بر میزان تجاری‌سازی تأییدشده‌اند و دیگر متغیرها رد شده‌اند.

واژه‌های کلیدی: تجاری‌سازی، تحقیقات، علوم پایه، موانع
متن کامل [PDF 1126 kb]   (7313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/2/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها