برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، r.sohrabi@basu.ac.ir
2- پژوهشگر پسادکتری دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (307 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی چشم‌اندازهای کلان در برنامه راهبردی دانشگاه­ها انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، مطالعه نظام­مند از نوع تلفیقی بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش­ها و مطالعات انجام‌شده داخلی و خارجی در بازه زمانی 1393 تا 1403 و 2014 تا 2024 در حوزه چشم‌اندازهای کلان در برنامه راهبردی دانشگاه­ها بود که با کلیدواژه­های مشخص و در پایگاه­های اطلاعاتی داخلی و خارجی مانند پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، مرجع دانش (سیویلیکا)، پایگاه گنج و موتور جستجوی علمی فارسی­(علم نت) و پایگاه­های خارجیIJET  و Google scholar،Eric،Scopus،Science direct به جمع­آوری آن‌ها پرداخته شد که جمعاً 138 مطالعه انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. از میان مطالعات پس از چندین مرحله غربالگری بر اساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 34 واحد مطالعاتی انتخاب و بررسی شد. داده­ها نیز از طریق تحلیل محتوا کدگذاری و تحلیل شد.
یافته: نتایج به‌دست‌آمده ابتدا در مرحله کدگذاری باز نشان داد؛ 57 چشم‌انداز کلان در برنامه راهبردی دانشگاه­ها احصاء شده که بر اساس نتایج کدگذاری محوری به شش مقوله­ اصلی؛ چشم‌انداز آموزشی، چشم‌انداز پژوهشی، چشم‌انداز پرورش منابع انسانی و توسعه رهبران، چشم‌انداز تبدیل‌شدن به دانشگاه برتر و الگو، چشم‌انداز بین‌المللی­سازی آموزش عالی/ جهانی بهتر و مسئولیت اجتماعی دانشگاه طبقه­بندی شد که در مرحله انتخابی نیز چشم‌اندازهای موردنظر بر اساس ماهیت آموزش عالی به دو مقوله­ اصلی؛ چشم‌اندازهای مأموریتی و چشم‌اندازهای عملیاتی طبقه­بندی گردید.
نتیجه­گیری: حکمرانی آکادمیک با هدف طراحی مأموریت می­تواند به­عنوان یک منبع ارزشمند در تدوین، توسعه و اجرای راهبردها و سیاست­های راهبردی در دانشگاه­ها توسط سیاست‌گذاران آموزش عالی مورداستفاده قرار گیرد و از آن می­توان به­عنوان مبنایی برای ارزیابی و بهبود شیوه­های حکمرانی در آموزش عالی و نقشه راهی برای تحول و توسعه دانشگاه­ها بهره گرفت.
 
     
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/30 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.