:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 125-105 برگشت به فهرست نسخه ها
سهم و نقش حکمرانی دانشگاهی بازار گرا در تحقق کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی در آموزش عالی ایران
جعفر امیری فرح آبادی 1، محمود ابوالقاسمی2
1- دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، jamirifarahabadi@yaho.com
2- دانشیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (890 مشاهده)
هدف: دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی به‌واسطه نقش میانجی­گری محیط علمی و کسب‌وکار که عموماً در قالب ساختارهای درونی دانشگاه موردتوجه قرار می­گیرند؛ در سال­های اخیر در بسیاری از دانشگاه­های پیشرو موردتوجه جدی بوده است. از سوی دیگر، یافته­های پژوهشی و تجربی بر فاصله قابل‌ملاحظه از نقش­آفرینی مؤثر این نهادها در اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه اشاره دارد. به نظر می­رسد یکی از مهم­ترین دلایل این مسئله، ناهم‌سویی استراتژیک ساختارهای کلان از منظر حکمرانی دانشگاهی با کارکردهای این دفاتر ­باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سهم و نقش حکمرانی دانشگاهی بازار گرا در تحقق کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی در آموزش عالی ایران بوده است. روش­شناسی: پژوهش حاضر با کاربست روش آمیخته از نوع اکتشافی-تدوین ابزار و با هدف بررسی تأثیر حکمرانی دانشگاهی بازار گرا بر تحقق بهینه کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی؛ ابتدا به شناسایی شاخص­های حکمرانی بازار گرا و کارکردهای دفاتر انتقال فناوری، به‌عنوان دو هدف جزئی پژوهش، پرداخته است. در این راستا با مرور ادبیات موضوع و مصاحبه­های نیمه­ساختارمند (تا رسیدن به مرحله اشباع نظری) و تلفیق یافته­های این دو مرحله، فهرستی شامل شاخص­های حکمرانی دانشگاهی بازار گرا، استخراج شد. در ادامه و در مرحله کمی پژوهش، با استفاده از روش رگرسیون هم‌زمان به بررسی سهم و نقش شاخص­های مذکور در کیفیت کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی پرداخته شد. یافته­ها: در راستای شناسایی شاخص­های حکمرانی بازار گرا، 50 شاخص در چهار بعد زمینه­­ای (6 مورد)، مالی (12 مورد)، علمی (17 مورد) و سازمانی (15 مورد) مورد شناسایی و تائید قرار گرفت. همچنین به‌منظور دستیابی به کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی که دیگر متغیر پژوهش حاضر بوده است؛ با بررسی اسناد، بیانیه­های مأموریت و شرح وظایف دفاتر انتقال فناوری مستقر و غیره، فهرستی مشتمل بر 25 کارکرد در قالب 5 بعد (عوامل زمینه­ای؛ کشف علمی و افشای اختراع؛ ارزیابی و ثبت اختراع؛ بازاریابی و اعطای مجوز و راه­اندازی استارتاپ) توسعه یافت. آزمون رگرسیون و ضرایب آن گویای آن بود که چهار بعد زمینه­ای، مالی، علمی و سازمانی حکمرانی دانشگاهی بازار گرا توانسته­اند به ترتیب 226/0، 232/0، 198/0 و 143/0 از واریانس متغیر کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی را تبیین نمایند. بحث و نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان گفت که توجه به شاخص­های حکمرانی دانشگاهی بازار گرا در آموزش عالی ایران می­تواند تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر فقدان رویکرد کارآفرینانه (در عمل) در حکمرانی دانشگاهی ایران موجب شده است که دفاتر انتقال فناوری از کارکرد بهینه خود فاصله معناداری داشته باشند. به نظر می­رسد بهره بردن از یافته­ها و توصیه­های پژوهش حاضر بتواند توسعه بهینه کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی را در پی داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: حکمرانی دانشگاهی، کارآفرینی دانشگاهی، تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی، دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی
متن کامل [PDF 1187 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/3 | پذیرش: 1401/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها