کتاب کیفیت در آموزش عالیاثرآقای دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی استاد دانشگاه شهید بهشتی است. این کتاب در سال 1391 توسط انتشارات سمت منتشرشده و در سال 1397 به چاپ سوم رسیده است. در مطالعه کتاب، یکی از نقاط برجستهای که به ذهن متبادر میشود این است که نویسنده ایران را دوست میدارد و بهعنوان یک استاد و معلم دانشگاه، آموزش عالی را یکی از مهمترین عناصر پیشرفت و توسعه متوازن و همهجانبه کشور میداند و ازاینروست که بر موضوع «کیفیت در آموزش عالی» تأکید میکند. نویسنده ارائه مفهوم «کیفیت» در مقابل «کمیت» را سادهاندیشی میداند و با اشاره به مفهوم پیچیده و متنوع و مبهم دانشگاه و اکوسیستم آن، تأکید میکند که پدیدههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و ... در دانشگاهها در چنین میدان پیچیدهای زاده میشوند و بنابراین ابزارهای تعیین کیفیت در آموزش عالی، بدون توجه به این میدان، به شناختی سطحی از آموزش عالی دست میدهد و توهمی از «شناخت قطعی» به وجود میآورد. از مشخصههای کتاب، توجه نویسنده به فهم دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی و شناخت مفاهیم برای نیل به مفهوم کیفیت است که در این مسیر، شناخت و نقد و آزاداندیشی را هم موردتوجه قرار میدهد. برای همین است که در مقدمه مفصل و خواندنی کتاب، چیستی و مفهوم پداگوژی مطرح و ویژگیهای آن برشمرده میشود و میدان و ابعاد پداگوژی دانشگاهی تبیین و بر تفکر پداگوژیکِ همه کنشگران دانشگاه تأکید میشود.
pezeshki ardakani A. Book Review:
Mohammad Yamani Douzi Sorkhabi, The Quality in Higher Education, Samt Press. ihej 2021; 13 (3) :120-122 URL: http://ihej.ir/article-1-1801-fa.html
پزشکی اردکانی علی. معرفی کتاب: محمد یمنی دوزی سرخابی، کیفیت در آموزش عالی، انتشارات سمت، چاپ سوم، 1397. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :120-122