:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 22-1 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه تحرک علمی فرامرزی و بین‌المللی در دانشگاه‌های منتخب ایران
رضا مهدی 1، سپیده بارانی2
1- موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، mahdi002@gmail.com
2- دانشگاه فنی و حرفه ای
چکیده:   (2664 مشاهده)
حرکت به سمت دانشگاه نوآور و کارآفرین یکی از راهبردهای کلیدی برای ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و پاسخگو کردن دانشگاه و تحقق اهداف تغییر اجتماعی و توسعه پایدار است و دانشگاه کارآفرین یکی از سناریوهای مهم برای مشارکت تأثیرگذار دانشگاه‌ها در فرایند توسعه محلی و ملی و حضور قدرتمند در میدان خلق و انتشار دانش جهانی است. به‌اشتباه، مفهومی که از دانشگاه نوآور و کارآفرین در محافل دانشگاهی برخی کشورها و ایران معرفی می‌شود، دانشگاه به‌مانند یک بنگاه، مشابه با مؤسسات خدماتی و شرکت‌های دانش‌بنیان است که صرفاً بر کارآفرینی اقتصادی- فنی در سطح بنگاه تمرکز داشته و سایر کارکردها نظیر آموزش، پژوهش و تحرک بین‌المللی، اولویت چندانی ندارند. در این پژوهش که بر مبنای «چارچوب راهنمای دانشگاه نوآور و کارآفرین»، الگوی مشترک کمیسیون اروپایی و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، به روش آمیخته شامل تحلیل محتوا، مطالعه موردی و مصاحبه، باهدف ارزیابی وضعیت تحرکات علمی بین‌المللی در چهار دانشگاه ایرانی انجام شده، نشان می‌دهد فعالیت‌های بین‌المللی در دانشگاه کارآفرین می‌تواند دارای جایگاه ویژه‌ای فراتر از تحرکات بین‌المللی دانشگاه‌های نسل اول و دوم باشد. همچنین، در این مقاله با استناد به ارزیابی موقعیت چهار دانشگاه منتخب ایرانی نشان داده شده است که فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها به‌اندازه کافی نبوده و در فرایند گذار از دانشگاه آموزشی - پژوهشی به دانشگاه نوآور و کارآفرین، باید بیش‌ازپیش به تحرکات علمی بین‌المللی اهتمام شود. در این منظر، حرکت به سمت دانشگاه نوآور و کارآفرین بدون همراهی، هم آفرینی و هم‌افزایی فعالیت‌های علمی بین‌المللی و حضور مؤثر در جامعه جهانی، یک ایده و سناریوی ناتمام و ناقصی است.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه نوآور و کارآفرین، چارچوب راهنمای دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی سازی دانشگاه، تحرک علمی بین‌المللی.
متن کامل [PDF 357 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/15 | پذیرش: 1400/9/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها