شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان
|
پیمان یارمحمدزاده 1، روح الله مهدیون2 ، ثریا بیک زاده2 |
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، Dr.peyman.ymz@Gmail.com 2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
|
چکیده: (2038 مشاهده) |
این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان و بررسی وضعیت موجود از دیدگاه ذینفعان انجامشده است. رویکرد این پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی خبرگان دانشگاه صنعتی ارومیه بوده که دادههای مصاحبه در نفر نوزدهم به اشباع رسیده و در مرحله کمی شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه به تعداد 646 نفر بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 298 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات درروش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده و درروش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در رویکرد کیفی از فن کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در رویکرد کمی از آزمونهای t و تحلیل عاملی با نرمافزارهای spss و Lisrel صورت گرفت. نتایج پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشبنیان، میتوانند در قالب 7 مقوله عوامل حمایتی، انگیزشی، شغلی، محیطی، آموزشی، ساختاری و زمینهای قرار بگیرند. یافتههای مرحله کمی نشان داد که در بین عوامل گرایش به کارآفرینی دانشبنیان بیشترین اثر توسط عوامل انگیزشی ایجاد گردیده و عوامل زمینهای و عوامل محیطی دارای وضعیت مطلوب، عوامل آموزشی و ساختاری دارای وضعیت متوسط و نهایتاً عوامل حمایتی، انگیزشی و شغلی دارای وضعیت نامطلوبی بودند. |
|
واژههای کلیدی: کارآفرینی، دانشبنیان، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 630 kb]
(597 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/10 | پذیرش: 1400/9/21
|
|
|
|