الگویی برای دانشگاه سازگارشونده
|
احمد کیخا 1، سعید غیاثی ندوشن2 |
1- دانشگاه تهران ، ahmadkeykha8984@gmail.com 2- گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (2538 مشاهده) |
این پژوهش با هدف، تحلیل محتوای مقالات تدوین شده در زمینه دانشگاه سازگارشونده در پژوهشهای داخلی و خارجی جهت ارائه الگوی دانشگاه سازگارشونده تدوین شدهاست. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بودهاست. جامعه آماری پژوهش کلیه منابع پژوهشی این قلمرو 38 منبع بود. از این میان، 26 منبع گزینش شد. برای تحلیل دادهها از راهبرد کدگذاری باز و محوری استفاده شدهاست. یافتههای این پژوهش همسو با دو پرسش؛ 1) مولفههای تشکیل دهنده دانشگاه سازگارشونده چیست؟ و 2) عوامل موثر بر پیچیدگی شرایط در آموزشعالی کدامند؟ ارائه شدهاست. در پاسخ به پرسش اول؛ در مطالعات داخلی با 6 مقوله فرعی اولیه (علمی آکادمیک، حکمرانی، محیطی، پیچیدگی، ظرفیتهای نرم و مالیه دانشگاهی) در قالب 18 مقوله فرعی ثانویه با 175 مفهوم کلیدی دستهبندی شدند. در مطالعات خارجی 6 مقوله فرعی اولیه (علمی آکادمیک، حکمرانی، محیطی، پیچیدگی، ظرفیتهای نرم و مالیه دانشگاهی) در قالب 13 مقوله فرعی ثانویه با 160 مفهوم کلیدی طبقهبندی شدند. در پاسخ به پرسش دوم، عوامل موثر بر پیچیدگی شرایط در آموزشعالی با 7 مقوله فرعی اولیه (جهانی شدن، تکنولوژی دیجیتالی، تداخل، مشارکت، دسترسی و فرصت برابر، بازاریابی، رقابت و ارزیابی و تضمین کیفیت) در قالب 11 مقوله ثانویه با 50 مفهوم کلیدی جمعبندی شدند. سپس یافتههای دو پرسش با یکدیگر ادغام شدند و در قالب الگوی شماتیک به تصویر کشیده شدند. در پایان بر اساس یافتهها، پیشنهادات سیاستی برای آموزشعالی ایران بیان شدهاست |
|
واژههای کلیدی: پیچیدگی در آموزشعالی، دانشگاه سازگارشونده، دانشگاه و محیط، فراترکیب |
|
متن کامل [PDF 910 kb]
(779 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/9 | پذیرش: 1400/1/16
|
|
|
|