[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
    جلد 11 شماره 3 صفحات 100-49 برگشت به فهرست نسخه ها
    بازتعریف رابطه دولت – دانشگاه بر مبنای نظریه کارفرما – کارگزار
    تیمور رحمانی1 ، ابوالقاسم نادری1 ، سجاد عبدی 2
    1- دانشگاه تهران
    2- دانشگاه تهران ، sajjadabdi@ut.ac.ir
    چکیده:   (3728 مشاهده)
    یکی از چالش‌های همیشگی پیش‌روی دولت‌ها چگونگی رابطه آن‌ها با دانشگاه‌ها بوده است. نظریه‌های مختلفی در این‌باره طرح شده‌اند، یکی از این نظریه‌ها که نقش آن اخیراً در حوزه آموزش عالی و رابطه دولت و دانشگاه پررنگ شده، نظریه کارفرما – کارگزار است. هدف این مقاله، استفاده از چارچوب نظریه کارفرما کارگزار برای بازتعریف رابطه دولت و دانشگاه و پی بردن به بینشی که نظریه فوق در این رابطه ایجاد می‌کند، است. از دید این نظریه، مشکلات اصلی در رابطه نمایندگی بین دولت و دانشگاه، اطلاعات نامتقارن و تعارض اهداف است که وجود آن‌ها با هم در رابطه دولت و دانشگاه موجب پیدایش مسئله نمایندگی شده است. این مقاله پژوهشی توصیفی است که با مرور نظام‌مند ادبیات به روش فینک (2014 و 2019)، مهمترین مقالات نظریه نمایندگی در کل و حوزه آموزش عالی به‌طور خاص را مشخص و مرور نموده است (81 سند). یافته این بررسی نشان داد که این نظریه به‌طور نظام‌مند با بررسی کژگزینی و کژمنشی و استفاده از مفاهیم هزینه‌ها و متغیرهای نمایندگی به دولت کمک می‌کند که پیش و پس از برقراری رابطه قراردادی با دانشگاه، هزینه‌ها و قرارداد بهینه را ارزیابی کند. در نتیجه، نظریه کارفرما-کارگزار برای گزینش شیوه حکمرانی دولت بر دانشگاه، توضیح یکتایی فراهم می‌آورد و می‌توان از آن برای بازتعریف رابطه دولت- دانشگاه استفاده نمود.
     
    واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: نظریه کارفرما – کارگزار، نظریه نمایندگی، رابطه دولت - دانشگاه.
    متن کامل [PDF 1086 kb]   (1047 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/9/14 | پذیرش: 1399/7/21
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Rahmani T, Naderi A, Abdi S. Rediefining the Government-University Relationship using the Principal-Agent Theory. ihej 2019; 11 (3) :49-100
    URL: http://ihej.ir/article-1-1358-fa.html

    رحمانی تیمور، نادری ابوالقاسم، عبدی سجاد. بازتعریف رابطه دولت – دانشگاه بر مبنای نظریه کارفرما – کارگزار. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (3) :49-100

    URL: http://ihej.ir/article-1-1358-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645