:: دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 66-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر علل مؤثر بر بروز کژ کارکردهای پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران
ناهید کیائی طالقانی*1، حسن رضا زین‌آبادی1، حمیدرضا آراسته1، حسین عباسیان1
1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1884 مشاهده)
پژوهش، مطالعه‌ای نظام‌مند و کنترل‌شده تجربی و انتقادی درباره کشف روابط میان پدیده‌ها و ارائه‌ی فرضیه‌های گوناگون به شمار می‌رود و در جست‌وجوی دست‌یابی به هدف و عملی مشخص است و بر تأمین سعادت و رفاه همگان تأکید می‌کند. آنچه مسلم است پژوهش‌ها باید نیازهای علمی و تکنولوژی کشور را برطرف و تولید ثروت کنند اما وقایع و اتفاقات موجود در آموزش عالی ازجمله آثار علمی غیرقابل استناد، کاهش کارایی تحقیق و ... این مفروضات را زیر سؤال برده است. به چه دلایلی کشور ما به‌زعم برخورداری از امکانات بالقوه در این بخش و نیروهای محقق نتوانسته است درزمینه‌ی تحقیقات و رفع نیازهای جامعه گام‌های مؤثری بردارد. پژوهش حاضر، باهدف شناسایی و تبیین علل مؤثر بر بروز کژ کارکردی‌های پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با 22 نفر از پژوهشگران برتر، خبرگان و سیاست‌گذاران پژوهش کشور در سال 98-1397 به روش نمونه‌گیری هدفمند جمع‌آوری شد. یافته‌ها نشان داد که مشکلات ساختاری موجود، مأموریت گرا نبودن دانشگاه، ضعف ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه، مقاله گرایی، ضعف نظام ارزیابی، افت معیارهای جامعه علمی، نظام نادرست پذیرش دانشجو و جذب هیئت‌علمی و همچنین ضعف ساختار قانونی ازجمله علل اصلی کژ کارکردی‌های پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران است.
واژه‌های کلیدی: کژ کارکردی پژوهش، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مأموریت دانشگاه‌ها، تحلیل کیفی
متن کامل [PDF 888 kb]   (805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها