[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
    جلد 10 شماره 2 صفحات 65-47 برگشت به فهرست نسخه ها
    شناسایی عوامل موثر بر حس تعلق به مکان در فضاهای دانشگاهی شهر تهران
    عبدالحمید قنبران1، بهروز صالحی1، سیما فردوسیان2، سجاد فتح الهی3
    1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    2- دانشگاه تربیت مدرس
    3- آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    چکیده:   (5516 مشاهده)
    حس تعلق به مکان رابطه‌ای معنادار بین احساس، شناخت و ادراک افراد با فضاست که می­تواند باعث به وجود آمدن احساس­ها و پیامدهای مثبت در عوامل اجتماعی، روان‌شناختی و فیزیولوژیکی شود. به همین منظور در پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد حس تعلق به فضاهای دانشگاهی پرداخته‌شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی است که برای گردآوری داده­های آن از روش پیمایشی مقطعی استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در شهر تهران می­باشد و در آن از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی استفاده‌شده است. بدین ترتیب که 168 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی و سال دوم کارشناسی ارشد معماری از پنج دانشگاه (دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات) انتخاب شدند. یک پرسشنامه 61 سؤالی محقق ساخته، به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد که روایی آن با نظرسنجی از اساتید حوزه معماری و روانشناسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.941 α=) موردبررسی و تأیید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از روش‌های همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. در نتایج تحلیل عاملی، غیر از عامل حس تعلق به دانشگاه 8 عامل دیگر استخراج گردید که در 05/0p<  همبستگی معناداری با عامل حس تعلق به مکان داشتند. درمجموع حدود 54 درصد از واریانس کل حس تعلق به مکان، توسط این 8 عامل پوشش داده شد. نتایج نشان داد عوامل طراحی محیطی (ساماندهی فضایی، سایت و محوطه دانشگاه، کمیت و کیفیت کلاس‌های آموزشی و کمیت و کیفیت مبلمان محوطه)، عوامل انسانی (رفتار اساتید و کارکنان با دانشجویان) و عوامل فردی (شرکت در فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اهمیت به تکالیف دانشگاهی) به ترتیب بیشترین همبستگی با حس تعلق به دانشگاه را داشتند و لازم است در طراحی محیط و برنامه­های آموزشی اساتید، کارکنان و دانشجویان موردتوجه قرار گیرند.
     
    واژه‌های کلیدی: حس تعلق به مکان، دانشگاه، عوامل کالبدی، فضاهای دانشگاهی
    متن کامل [PDF 1221 kb]   (3164 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Studying Effective Factors on the Sense of Belonging to a Place in Academic Spaces of Tehran. ihej 2018; 10 (2) :47-65
    URL: http://ihej.ir/article-1-1209-fa.html

    قنبران عبدالحمید، صالحی بهروز، فردوسیان سیما، فتح الهی سجاد. شناسایی عوامل موثر بر حس تعلق به مکان در فضاهای دانشگاهی شهر تهران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :47-65

    URL: http://ihej.ir/article-1-1209-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645