شناسایی عوامل موثر بر حس تعلق به مکان در فضاهای دانشگاهی شهر تهران
|
عبدالحمید قنبران1، بهروز صالحی1، سیما فردوسیان2، سجاد فتح الهی3 |
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 2- دانشگاه تربیت مدرس 3- آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات |
|
چکیده: (5516 مشاهده) |
حس تعلق به مکان رابطهای معنادار بین احساس، شناخت و ادراک افراد با فضاست که میتواند باعث به وجود آمدن احساسها و پیامدهای مثبت در عوامل اجتماعی، روانشناختی و فیزیولوژیکی شود. به همین منظور در پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد حس تعلق به فضاهای دانشگاهی پرداختهشده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی است که برای گردآوری دادههای آن از روش پیمایشی مقطعی استفادهشده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در شهر تهران میباشد و در آن از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفادهشده است. بدین ترتیب که 168 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی و سال دوم کارشناسی ارشد معماری از پنج دانشگاه (دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات) انتخاب شدند. یک پرسشنامه 61 سؤالی محقق ساخته، بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد که روایی آن با نظرسنجی از اساتید حوزه معماری و روانشناسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.941 α=) موردبررسی و تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. در نتایج تحلیل عاملی، غیر از عامل حس تعلق به دانشگاه 8 عامل دیگر استخراج گردید که در 05/0p< همبستگی معناداری با عامل حس تعلق به مکان داشتند. درمجموع حدود 54 درصد از واریانس کل حس تعلق به مکان، توسط این 8 عامل پوشش داده شد. نتایج نشان داد عوامل طراحی محیطی (ساماندهی فضایی، سایت و محوطه دانشگاه، کمیت و کیفیت کلاسهای آموزشی و کمیت و کیفیت مبلمان محوطه)، عوامل انسانی (رفتار اساتید و کارکنان با دانشجویان) و عوامل فردی (شرکت در فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و اهمیت به تکالیف دانشگاهی) به ترتیب بیشترین همبستگی با حس تعلق به دانشگاه را داشتند و لازم است در طراحی محیط و برنامههای آموزشی اساتید، کارکنان و دانشجویان موردتوجه قرار گیرند.
|
|
واژههای کلیدی: حس تعلق به مکان، دانشگاه، عوامل کالبدی، فضاهای دانشگاهی |
|
متن کامل [PDF 1221 kb]
(3164 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|