[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
    جلد 10 شماره 2 صفحات 136-111 برگشت به فهرست نسخه ها
    مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران
    علی رضا نصیری فیروز1، غلامرضا ذاکرصالحی2، مریم مشکوه3
    1- دانشگاه تهران
    2- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
    3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    چکیده:   (4803 مشاهده)
    دو مورد از چالش­های دانشگاه‌ها در قرن بیست و یکم، بین­المللی شدن و سیاست انتخاب زبان درراه توسعه ارتباطات علمی بین­المللی است. آموزش چندزبانه با استفاده از زبان بومی، ملی و بین­المللی پاسخی برای این مشکل است. این پژوهش باهدف بررسی آموزش چندزبانه در کشورهای افریقای جنوبی، ایالات‌متحده، بلژیک، مالزی و استرالیا انجام شد. برای دستیابی به این هدف، مفهوم و برداشت از آموزش چندزبانه، سیاست­های کلان، وضعیت زبان‌شناختی، برنامه­های آموزش چندزبانه، مشکلات کاربردی، فناوری­های آموزشی، راه‌حل‌ها و پیامدهای عملی آموزش چندزبانه در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی است. انتخاب کشورها بر اساس نمونه­گیری هدفمند و باهدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت. نتایج نشان داد، با استفاده از آموزش چندزبانه صلاحیت­های کلیدی یادگیری مادام‌العمر و اهداف بین­المللی شدن قابل‌دسترسی است. در این کشورها برنامه­های آموزش چندزبانه در جهت حفظ زبان بومی، ملی و بین­المللی پیش می­رود. مشکلات دسترسی به مدرس باکیفیت، منابع مالی و مواد درسی مناسب از طریق مشارکت گروه‌ها حل می­شود و از فناوری­های چندمنظوره، شبکه­های اجتماعی، کامپیوتر و اینترنت در آموزش چندزبانه استفاده می­شود. راه‌حل‌ها برای حذف موانع نگرشی، قانونی و ساختاری ارائه می­شود. نتایج این تحقیق برای ایجاد دانش لازم در مدیران، اجرای آموزش چندزبانه در دانشگاه‌ها و استفاده از تجارب ارائه‌شده درزمینهٔ آموزش چندزبانه توصیه می­شود. پژوهشگران می­توانند به بررسی دقیق و جزئی­تر آموزش چندزبانه از طریق پژوهش­های کاربردی و  فرصت­های مطالعاتی مبادرت ورزند.
     
    واژه‌های کلیدی: آموزش چند زبانه، بین المللی شدن، جهانی شدن، مطالعه تطبیقی، زبان واسط
    متن کامل [PDF 823 kb]   (2180 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    A Comparative Study of Multilingual Higher Education in Selected Countries and Some Lessons for Iran. ihej 2018; 10 (2) :111-136
    URL: http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html

    نصیری فیروز علی رضا، ذاکرصالحی غلامرضا، مشکوه مریم. مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :111-136

    URL: http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645