مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران
|
علی رضا نصیری فیروز1، غلامرضا ذاکرصالحی2، مریم مشکوه3 |
1- دانشگاه تهران 2- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی 3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
|
چکیده: (4803 مشاهده) |
دو مورد از چالشهای دانشگاهها در قرن بیست و یکم، بینالمللی شدن و سیاست انتخاب زبان درراه توسعه ارتباطات علمی بینالمللی است. آموزش چندزبانه با استفاده از زبان بومی، ملی و بینالمللی پاسخی برای این مشکل است. این پژوهش باهدف بررسی آموزش چندزبانه در کشورهای افریقای جنوبی، ایالاتمتحده، بلژیک، مالزی و استرالیا انجام شد. برای دستیابی به این هدف، مفهوم و برداشت از آموزش چندزبانه، سیاستهای کلان، وضعیت زبانشناختی، برنامههای آموزش چندزبانه، مشکلات کاربردی، فناوریهای آموزشی، راهحلها و پیامدهای عملی آموزش چندزبانه در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی است. انتخاب کشورها بر اساس نمونهگیری هدفمند و باهدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت. نتایج نشان داد، با استفاده از آموزش چندزبانه صلاحیتهای کلیدی یادگیری مادامالعمر و اهداف بینالمللی شدن قابلدسترسی است. در این کشورها برنامههای آموزش چندزبانه در جهت حفظ زبان بومی، ملی و بینالمللی پیش میرود. مشکلات دسترسی به مدرس باکیفیت، منابع مالی و مواد درسی مناسب از طریق مشارکت گروهها حل میشود و از فناوریهای چندمنظوره، شبکههای اجتماعی، کامپیوتر و اینترنت در آموزش چندزبانه استفاده میشود. راهحلها برای حذف موانع نگرشی، قانونی و ساختاری ارائه میشود. نتایج این تحقیق برای ایجاد دانش لازم در مدیران، اجرای آموزش چندزبانه در دانشگاهها و استفاده از تجارب ارائهشده درزمینهٔ آموزش چندزبانه توصیه میشود. پژوهشگران میتوانند به بررسی دقیق و جزئیتر آموزش چندزبانه از طریق پژوهشهای کاربردی و فرصتهای مطالعاتی مبادرت ورزند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش چند زبانه، بین المللی شدن، جهانی شدن، مطالعه تطبیقی، زبان واسط |
|
متن کامل [PDF 823 kb]
(2180 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|