:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 65-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه)
پیمان قنبریان قلندر 1، محمد امجد زبردست2 ، کیوان بلند همتان2
1- دانشگاه کردستان ، peyman.gh420@gmail.com
2- دانشگاه کردستان
چکیده:   (3198 مشاهده)
در نظام آموزش عالی پرورش تفکر انتقادی توسط اعضای هیئت علمی امری ضروری است این مهم در حوزه علوم انسانی ضرورت دو چندانی پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی می‌باشد. به این منظور، این پژوهش به بازنمایی تعریف اساتید از تفکر انتقادی، چگونگی به چالش کشیدن دانشجویان، شیوه‌های تدریس و ارزشیابی در کلاس درس پرداخته است. رویکرد پژوهش  کیفی و از نوع خود مردم‌نگاری می‌باشد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده‌ شده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیده‌های موردنظر در آن‌ها بروز بسیار قوی دارد) انتخاب‌شده‌اند. داده ها به روش کدگذاری نظری و همچنین جهت تعیین کدها و موضوعات اصلی ازنرم افزار تحلیل داده های کیفی  Nvivo10  استفاده شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه‌ای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و تائید پذیری استفاده‌شده است.
یافته‌های پژوهش نشان داد که اعضای هیئت‌علمی با درک روشن ومتعهدانه از تفکر انتقادی، به چالش کشیدن دانشجو، استفاده از شیوه‌های تدریس فعال و در ارزشیابی‌ها با اهمیت دادن به فرایند کلاسی و همچنین استفاده از سؤالات تشریحی با پاسخ‌های تحلیلی سعی در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان داشتند.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اعضای هیئت‌علمی با درک درست از تفکر انتقادی و چگونگی آموزش آن می‌توانند آن را پرورش دهند و نتایجی که حاصل می‌شود چشمگیر خواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: بازنمایی، رویکردهای آموزشی، تفکر انتقادی، خود مردم‌نگاری
متن کامل [PDF 546 kb]   (1023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/4 | پذیرش: 1399/9/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها