1- دانشگاه کردستان ، peyman.gh420@gmail.com 2- دانشگاه کردستان
چکیده: (3192 مشاهده)
در نظام آموزش عالی پرورش تفکر انتقادی توسط اعضای هیئت علمی امری ضروری است این مهم در حوزه علوم انسانی ضرورت دو چندانی پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی میباشد. به این منظور، این پژوهش به بازنمایی تعریف اساتید از تفکر انتقادی، چگونگی به چالش کشیدن دانشجویان، شیوههای تدریس و ارزشیابی در کلاس درس پرداخته است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع خود مردمنگاری میباشد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان میباشد که از طریق نمونهگیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیدههای موردنظر در آنها بروز بسیار قوی دارد) انتخابشدهاند. داده ها به روش کدگذاری نظری و همچنین جهت تعیین کدها و موضوعات اصلی ازنرم افزار تحلیل داده های کیفی Nvivo10 استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبارپذیری، انتقالپذیری و تائید پذیری استفادهشده است.
یافتههای پژوهش نشان داد که اعضای هیئتعلمی با درک روشن ومتعهدانه از تفکر انتقادی، به چالش کشیدن دانشجو، استفاده از شیوههای تدریس فعال و در ارزشیابیها با اهمیت دادن به فرایند کلاسی و همچنین استفاده از سؤالات تشریحی با پاسخهای تحلیلی سعی در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان داشتند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اعضای هیئتعلمی با درک درست از تفکر انتقادی و چگونگی آموزش آن میتوانند آن را پرورش دهند و نتایجی که حاصل میشود چشمگیر خواهد بود.
Ghanbarin P, zabardast M, bolandhematan K. Representation of Critical Education in Humanities (an Ethnographic Study). ihej 2019; 11 (4) :37-65 URL: http://ihej.ir/article-1-1168-fa.html
قنبریان قلندر پیمان، زبردست محمد امجد، بلند همتان کیوان. بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه). آموزش عالی ایران. 1398; 11 (4) :37-65