[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
    جلد 11 شماره 4 صفحات 65-37 برگشت به فهرست نسخه ها
    بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه)
    پیمان قنبریان قلندر 1، محمد امجد زبردست2 ، کیوان بلند همتان2
    1- دانشگاه کردستان ، peyman.gh420@gmail.com
    2- دانشگاه کردستان
    چکیده:   (3192 مشاهده)
    در نظام آموزش عالی پرورش تفکر انتقادی توسط اعضای هیئت علمی امری ضروری است این مهم در حوزه علوم انسانی ضرورت دو چندانی پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی می‌باشد. به این منظور، این پژوهش به بازنمایی تعریف اساتید از تفکر انتقادی، چگونگی به چالش کشیدن دانشجویان، شیوه‌های تدریس و ارزشیابی در کلاس درس پرداخته است. رویکرد پژوهش  کیفی و از نوع خود مردم‌نگاری می‌باشد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده‌ شده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیده‌های موردنظر در آن‌ها بروز بسیار قوی دارد) انتخاب‌شده‌اند. داده ها به روش کدگذاری نظری و همچنین جهت تعیین کدها و موضوعات اصلی ازنرم افزار تحلیل داده های کیفی  Nvivo10  استفاده شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه‌ای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و تائید پذیری استفاده‌شده است.
    یافته‌های پژوهش نشان داد که اعضای هیئت‌علمی با درک روشن ومتعهدانه از تفکر انتقادی، به چالش کشیدن دانشجو، استفاده از شیوه‌های تدریس فعال و در ارزشیابی‌ها با اهمیت دادن به فرایند کلاسی و همچنین استفاده از سؤالات تشریحی با پاسخ‌های تحلیلی سعی در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان داشتند.
    بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اعضای هیئت‌علمی با درک درست از تفکر انتقادی و چگونگی آموزش آن می‌توانند آن را پرورش دهند و نتایجی که حاصل می‌شود چشمگیر خواهد بود.
     
    واژه‌های کلیدی: بازنمایی، رویکردهای آموزشی، تفکر انتقادی، خود مردم‌نگاری
    متن کامل [PDF 546 kb]   (1019 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/11/4 | پذیرش: 1399/9/12
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Ghanbarin P, zabardast M, bolandhematan K. Representation of Critical Education in Humanities (an Ethnographic Study). ihej 2019; 11 (4) :37-65
    URL: http://ihej.ir/article-1-1168-fa.html

    قنبریان قلندر پیمان، زبردست محمد امجد، بلند همتان کیوان. بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه). آموزش عالی ایران. 1398; 11 (4) :37-65

    URL: http://ihej.ir/article-1-1168-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645