:: دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 76-51 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی پیامدهای شکل‌گیری و گسترش تربیت سایه در نظام آموزشی: مطالعه‌ به روش پدیدارشناسی
زهره صادقی‌نیا1 ، محمد اصلاحی1 ، مرتضی ولایی 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
2- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران ، Valaei.morteza@ut.ac.ir
چکیده:   (4502 مشاهده)
ابهام در فلسفه تربیتی و نپرداختن به شرایط موردنیاز از یکسو، نبود زمینه و دغدغه کافی برای نهادینه کردن فلسفه تربیتی در نظام آموزشی و شیوع بیمارگونه ­ی گرایش به ایجاد مهارت تست‌زنی در دانش‌آموزان، مخاطراتی را در سطوح فردی و اجتماعی به همراه دارد. این تحقیق، با تکیه‌بر روش پدیدارشناسی به تحلیل ادراک و تجربه ‌زیسته، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و متخصصین پرداخته شد تا تأثیر ثبت‌نام در کلاس‌های موسوم به تست‌زنی بر عملکرد دانش‌آموزان در آزمون کنکور سراسری، مورد واکاوی قرار گیرد. یافته­ ها بیانگر 4 مضمون کلی، افت سواد دانش­ آموختگان با 7 زیر مضمون، نخبه های کم­ درآمد با 4 زیر مضمون، تضعیف تربیت رسمی ‌با 4 زیر مضمون و مضمون نابرابری اجتماعی با 9 زیر مضمون است. نتایج نشان می­دهد، هرچند استفاده از این کلاس‌ها، احتمال موفقیت در آزمون‌های چندگزینه‌ای را افزایش می‌دهد، اما به شکل‌گیری و تشدید نابرابری اجتماعی انجامیده است. به دیگر سخن، ترویج بیمارگونه استفاده از کلاس‌های کنکور زمینه را برای ناکارآمدتر شدن آموزش‌وپرورش رسمی آماده کرده و درنتیجه نادیده گرفته شدن استعدادهای بسیاری که به دلایلی نظیر مادی، اجتماعی و فرهنگی، توانایی استفاده از این نوع آموزش­ها ندارند را به دنبال داشته و توان قبولی در رشته‌های پر­درآمد و پرطرفدار را از آن‌ها سلب خواهد کرد. به نظر می‌رسد این موارد منجر به نادیده گرفته شدن بخش از توان بالقوه­ ی جامعه و تشدید نابرابری اجتماعی شده است؛ این امر اهمیت بازاندیشی برای جلوگیری از دامنه­ دار شدن مخاطرات ذکر­شده را بیش­از­پیش نمایان می­سازد.
 
واژه‌های کلیدی: تربیت سایه، موفقیت در کنکور، عدالت اجتماعی، تست زنی، تدریس برای آزمون
متن کامل [PDF 1006 kb]   (952 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/28 | پذیرش: 1398/7/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها