1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، jamirifarahabadi@yahoo.com 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده: (3766 مشاهده)
در سالهای اخیر و با توجه به ظهور اندیشههای جدید همچون رویکرد نوین مدیریت عمومی، جوامع و اقتصادهای دانشبنیان و جهانیشدن؛ مفاهیم کارایی، اثربخشی و پاسخگویی در بخش عمومی، توجه بیشتری را به خود معطوف کردهاند. آموزش عالی ایران نیز مستثنا از این تحولات نبوده است و سعی در تغییر رویکرد خود در جهت تجاریسازی فعالیتهای دانشگاه و همخوانی بیشتر با تغییرات محیطی داشته است. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنشهای شبهتجاری در آموزش عالی ایران بوده است. بهمنظور دستیابی به این هدف رویکرد ترکیبی- متوالی مدنظر قرار گرفت، در مرحله کیفی پژوهش، با مرور اسناد و پژوهشهای موجود و در ادامه انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند با 9 نفر از خبرگان آموزش عالی بهصورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری، شاخصهای حکمرانی شبهتجاری (بازار گرا)، در مدلی شامل چهار بعد: زمینهای، مالی، علمی و سازمانی، شناسایی شدند. در گام بعد، بهمنظور اجرای تحلیل عاملی تأییدی، این شاخصها، در اختیار مشارکتکنندگان بخش کمی پژوهش قرار گرفت. شاخصهای نکوئی برازش نشان از تأیید مدل پژوهش داشت و مقایسه میانگین نمونه و میانگین مفروض با استفاده از آزمون T تک نمونهای، حاکی از عدم همگرایی حکمرانی دانشگاهی در آموزش عالی ایران با رویکرد شبهتجاری مصرح در اسناد بالادستی آموزش عالی ایران داشت.
amiri farahabadi J, abolghasmi M, soleymani S. The Study of the Convergence of University Governance and Quasi-Market Actions in Iran's Higher Education. ihej 2018; 10 (4) :61-86 URL: http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html
امیری فرح آبادی جعفر، ابوالقاسمی محمود، سلیمانی سعید. بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش های شبه تجاری در آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (4) :61-86