:: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 56-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر جهانی شدن بر نظام تعلیم و تربیت ایران
میترا عبداللهی1، یدالله مهرعلی زاده2
1- دانشگاه دولتی ایروان ، : Mitra_abdollahi@yahoo.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (4642 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تاثیر جهانی ­شدن و مسائل بنیادین مدیریت نظام تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی­ شدن بود. روش انجام این پژوهش اسناد پژوهشی و بررسی مقالات و دیدگاه­ های منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی کشور در بازه زمانی 1390 تا 1394 و همچنین پیمایش دیدگاه ­های روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ های کشور بوده است.  به منظور گردآوری داده­ ها از طریق سندکاوی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، نتایج پیمایش نظرات نشان داد؛ دانشگاهیان، جهانی شدن را یک نمود فرهنگی مثبت ارزیابی کرده­اند و عمده‌ترین چالش تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی شدن را، ناهماهنگی بین سیاست­های آموزشی ایران با سایر ملل پیشرفته، چالش محتوایی و عدم تسلط بر زبان خارجه ارزیابی کرده اند. تاثیر گذارترین عوامل بر روند جهانی ­سازی تعلیم وتربیت ایران را مدیریت تمرکز زدا و برخورد پویا با پدیده جهانی ­شدن دانسته­ اند. همچنین میزان آمادگی تعلیم و تربیت ایران در مسیر جهانی شدن را نسبتاً خوب ارزیابی کرده و معتقدند جهانی­ شدن تعلیم وتربیت ایران می­ تواند مزایای خوبی به همراه داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: تعلیم و تربیت، جهانی شدن، مدیریت آموزشی، مسائل بنیادین
متن کامل [PDF 741 kb]   (2609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/27 | پذیرش: 1397/6/22


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها