تاثیر جهانی شدن بر نظام تعلیم و تربیت ایران
|
میترا عبداللهی1، یدالله مهرعلی زاده2 |
1- دانشگاه دولتی ایروان ، : Mitra_abdollahi@yahoo.com 2- دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
چکیده: (4642 مشاهده) |
هدف این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن و مسائل بنیادین مدیریت نظام تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی شدن بود. روش انجام این پژوهش اسناد پژوهشی و بررسی مقالات و دیدگاه های منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی کشور در بازه زمانی 1390 تا 1394 و همچنین پیمایش دیدگاه های روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور بوده است. به منظور گردآوری داده ها از طریق سندکاوی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، نتایج پیمایش نظرات نشان داد؛ دانشگاهیان، جهانی شدن را یک نمود فرهنگی مثبت ارزیابی کردهاند و عمدهترین چالش تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی شدن را، ناهماهنگی بین سیاستهای آموزشی ایران با سایر ملل پیشرفته، چالش محتوایی و عدم تسلط بر زبان خارجه ارزیابی کرده اند. تاثیر گذارترین عوامل بر روند جهانی سازی تعلیم وتربیت ایران را مدیریت تمرکز زدا و برخورد پویا با پدیده جهانی شدن دانسته اند. همچنین میزان آمادگی تعلیم و تربیت ایران در مسیر جهانی شدن را نسبتاً خوب ارزیابی کرده و معتقدند جهانی شدن تعلیم وتربیت ایران می تواند مزایای خوبی به همراه داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: تعلیم و تربیت، جهانی شدن، مدیریت آموزشی، مسائل بنیادین |
|
متن کامل [PDF 741 kb]
(2609 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/27 | پذیرش: 1397/6/22
|
|
|
|