:: دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 165-133 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات تجاری‌سازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی
جم عزتی راد1، کمال سخدری2، مرتضی موسی خانی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (4990 مشاهده)
دانشگاه کارآفرین و جامعه محور به عنوان نسل جدید دانشگاه­ها علاوه بر رسالت تولید، انتقال و ترویج دانش، رسالت خطیر تبدیل و بهره برداری از دانش یا همان تجاری سازی دانش را بر عهده دارد. لذا، امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاست­ها در دانشگاه­ها جهت نیل به دانشگاه کارآفرین، آمادگی سازمانی برای تجاری­سازی دانش می­باشد. درحالی­که مدل­های مختلفی از تجاری­سازی دانش توسط دانشگاه­ها در ادبیات پژوهش ارائه شده­اند، مدل­های موجود دارای عدم رویکرد همه جانبه هستند که باعث شده است، اهداف تجاری سازی دانش در دانشگاه­ها به نحو شایسته­ ای تحقق نیابند. با در نظر گرفتن این خلأ پژوهشی، این پژوهش با استفاده از رهیافت جامع­ نگر اکوسیستم کارآفرینی و با استفاده از روش سنتز پژوهی درصدد ارائه مدلی ترکیبی از مجموعه مدل­ ها و مؤلفه­ های ارائه شده در ادبیات می­ باشد. با مطالعه نظامند 60 پژوهش، این پژوهش یک طبقه‌بندی جامع­ نگر از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی را احصاء می ­نماید که در آن 83 ویژگی در هفت زمینه اصلی شامل تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی، زیرساخت‌های تولید دانش و تجاری‌سازی دانش، زیرساخت کیفیت منابع انسانی، محیط خارجی؛ تعاملات و توسعه، طبقه‌بندی و در قالب مدل ترکیبی ارائه شده­اند. این مدل با ارائه مکانیزم­ های آمادگی سازمانی برای تجاری­ سازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع­ تری از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه می‌نماید و توضیح بهتری می ­دهد که چرا برخی دانشگاه­ها کارآفرینانه ­تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
متن کامل [PDF 738 kb]   (2967 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/5/6


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها