[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) ::
    جلد 10 شماره 3 صفحات 76-51 برگشت به فهرست نسخه ها
    شناسایی پیامدهای شکل‌گیری و گسترش تربیت سایه در نظام آموزشی: مطالعه‌ به روش پدیدارشناسی
    زهره صادقی‌نیا1 ، محمد اصلاحی1 ، مرتضی ولایی 2
    1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
    2- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران ، Valaei.morteza@ut.ac.ir
    چکیده:   (4501 مشاهده)
    ابهام در فلسفه تربیتی و نپرداختن به شرایط موردنیاز از یکسو، نبود زمینه و دغدغه کافی برای نهادینه کردن فلسفه تربیتی در نظام آموزشی و شیوع بیمارگونه ­ی گرایش به ایجاد مهارت تست‌زنی در دانش‌آموزان، مخاطراتی را در سطوح فردی و اجتماعی به همراه دارد. این تحقیق، با تکیه‌بر روش پدیدارشناسی به تحلیل ادراک و تجربه ‌زیسته، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و متخصصین پرداخته شد تا تأثیر ثبت‌نام در کلاس‌های موسوم به تست‌زنی بر عملکرد دانش‌آموزان در آزمون کنکور سراسری، مورد واکاوی قرار گیرد. یافته­ ها بیانگر 4 مضمون کلی، افت سواد دانش­ آموختگان با 7 زیر مضمون، نخبه های کم­ درآمد با 4 زیر مضمون، تضعیف تربیت رسمی ‌با 4 زیر مضمون و مضمون نابرابری اجتماعی با 9 زیر مضمون است. نتایج نشان می­دهد، هرچند استفاده از این کلاس‌ها، احتمال موفقیت در آزمون‌های چندگزینه‌ای را افزایش می‌دهد، اما به شکل‌گیری و تشدید نابرابری اجتماعی انجامیده است. به دیگر سخن، ترویج بیمارگونه استفاده از کلاس‌های کنکور زمینه را برای ناکارآمدتر شدن آموزش‌وپرورش رسمی آماده کرده و درنتیجه نادیده گرفته شدن استعدادهای بسیاری که به دلایلی نظیر مادی، اجتماعی و فرهنگی، توانایی استفاده از این نوع آموزش­ها ندارند را به دنبال داشته و توان قبولی در رشته‌های پر­درآمد و پرطرفدار را از آن‌ها سلب خواهد کرد. به نظر می‌رسد این موارد منجر به نادیده گرفته شدن بخش از توان بالقوه­ ی جامعه و تشدید نابرابری اجتماعی شده است؛ این امر اهمیت بازاندیشی برای جلوگیری از دامنه­ دار شدن مخاطرات ذکر­شده را بیش­از­پیش نمایان می­سازد.
     
    واژه‌های کلیدی: تربیت سایه، موفقیت در کنکور، عدالت اجتماعی، تست زنی، تدریس برای آزمون
    متن کامل [PDF 1006 kb]   (952 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
    دریافت: 1397/10/28 | پذیرش: 1398/7/15
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    sadeghinia Z, Eslahi M, valaei M. Identifying the Consequences of Formation and Development of Shadow Education in the Educational System: A Phenomenological Study. ihej 2018; 10 (3) :51-76
    URL: http://ihej.ir/article-1-1160-fa.html

    صادقی‌نیا زهره، اصلاحی محمد، ولایی مرتضی. شناسایی پیامدهای شکل‌گیری و گسترش تربیت سایه در نظام آموزشی: مطالعه‌ به روش پدیدارشناسی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :51-76

    URL: http://ihej.ir/article-1-1160-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645