[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) ::
    جلد 8 شماره 1 صفحات 71-54 برگشت به فهرست نسخه ها
    جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعه‌ای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائم‌شهر)
    محمد امین قانعی راد1، سیده مرجان طباطبایی2
    1- مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
    2- دانشگاه تبریز
    چکیده:   (4540 مشاهده)
    در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش ­آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آن­ها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان سیستم هابرماس استفاده‌شده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمع­آوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائم­شهر تشکیل داده ­اند که با استفاده از روش نمونه­ گیری چندمرحله‌ای، تعداد 773 دانش‌آموز از میان آن­ها انتخاب‌شده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می ­دهد که در نظر دانش‌آموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک ‌تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانش‌آموزان،­ دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز می‌دانند و در هیچ‌یک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانش‌آموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایش‌های ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش می‌کنند.
    واژه‌های کلیدی: جنسیت، فضای مفهومی دانشگاه، تصور از دانشگاه، زیست جهان، سیستم، دیدگاه ابزاری، دیدگاه ابرازی
    متن کامل [PDF 746 kb]   (813 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1394/2/31 | پذیرش: 1396/3/10
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    قانعی راد محمد امین، طباطبایی سیده مرجان. جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعه‌ای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائم‌شهر) . آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :54-71

    URL: http://ihej.ir/article-1-787-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645