[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 7-1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی بر وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی (فرآیند پایان‌نامه نویسی) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات آن در دانشگاه شهید بهشتی
محمد یمنی دوزی سرخابی1، منیره سهرابی2، اکبر گلدسته3، عیسی ثمری 4
1- استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
2- دانش آموخته دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
3- استادیار آموزش عالی دانشگاه علم و فرهنگ
4- استادیار علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (272 مشاهده)
اهمیت بررسی عوامل و موانع پژوهشی و تولید علم در دانشگاه‌ها به‌ویژه در تحصیلات تکمیلی نیازمند مطالعه و واکاوی عوامل مؤثر بر فرآیند تجارب پژوهشی (پایان‌نامه نویسی) و ارزیابی مستمر است. در این راستا این تحقیق به‌منظور بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی و مقایسه آن نسبت به وضعیت گذشته (مطالعه 1383) و ارزیابی میزان تغییرات تجارب پژوهشی در فعالیت‌های پژوهشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی (فرآیند اجرای پایان‌نامه) صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و مقایسه‌ای تحلیلی بوده و 78 نفر از دانش­ آموختگان دانشگاه شهید بهشتی که از نیمسال دوم سال تحصیلی 1391-1390 تا نیمسال اول 1392-1391 موفق به دفاع از پایان‌نامه خویش شده و در مرحله تسویه‌حساب قرار داشتند، به‌عنوان نمونه آماری به پرسشنامه این تحقیق پاسخ دادند. ابـزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد PREQ بوده که طبق آخرین ویرایش دارای 7 عامل اصلی است. عامل استاد و مشاور نیز مؤلفه­ای بود که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. بررسی کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که میانگین کلی تمامی عامل­های مورد بررسی در حد متوسط بوده است. دو عامل جو فکری دانشکده و زیرساخت‌ها نسبت به میانگین کل عامل­ها پایین­تر از حد متوسط و سایر عامل­ها بالاتر از حد متوسط بوده‌اند. مقایسه با سال 1383 نیز نشان می‌دهد در عامل توسعه­ی مهارت‌ها افت و در عامل جو فکری افزایش ناچیزی (0.03) ایجادشده است. عامل کمبود منابع مهم­ترین مشکل و موضوع پایان­نامه مهم­ترین عامل انگیزاننده­ی در فرآیند یایان نامه‌نویسی بوده است.
واژه‌های کلیدی: فرآیند پایان نامه نویسی، تحصیلات تکمیلی، عوامل مؤثر بر تجربه پژوهشی
متن کامل [PDF 584 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

یمنی دوزی سرخابی محمد، سهرابی منیره، گلدسته اکبر، ثمری عیسی. تحلیلی بر وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی (فرآیند پایان‌نامه نویسی) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات آن در دانشگاه شهید بهشتی. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :1-18

URL: http://ihej.ir/article-1-784-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 797 queries by yektaweb 3531