[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
    جلد 9 شماره 3 صفحات 132-117 برگشت به فهرست نسخه ها
    فعالیت های فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در آن ها
    محسن باقری1، افسانه حمزه ئی2
    1- دانشگاه اراک ، araku.ac.ir
    2- دانشگاه اراک
    چکیده:   (4523 مشاهده)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت ­های فوق­ برنامه برگرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویان با روش توصیفی(علی-مقایسه­ ای) انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه اراک در دانشکده‌های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی به تعداد 7200 نفر در نیمسال تحصیلی 95-94 بود. با مراجعه به سوابق دانشجویان تعداد 100 نفر از دانشجویانی که دارای مشارکت مستمر در فعالیت فوق­برنامه بودند به­ صورت خوشه­ ای طبقه ­ای انتخاب شدند؛ و بر این مبنا گروه مقایسه دانشجویانی که فاقد فعالیت فوق­برنامه بودند نیز به همان روش انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری داده ­ها، از پرسشنامه گرایش به تفکر ­انتقادی هرمنس که شامل: سه زیر مقیاس خلاقیت، بالیدگی و تعهد و پرسشنامه حل مسئله هپنر که شامل: سه زیر مقیاس اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی بود، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین گرایش به تفکر انتقادی و مهارت ­های حل مسئله دانشجویانی که دارای فعالیت­ های فوق برنامه هستند و دانشجویانی که فاقد این فعالیت­ها هستند، اختلاف معناداری وجود دارد. در واقع فعالیت­ های فوق ­برنامه منجر به افزایش گرایش به تفکر­انتقادی و مهارت­ های حل مسئله دانشجویان می­ شود. فعالیت ­های فوق­ برنامه از طریق شرکت­ دادن دانشجویان در انجام فعالیت­ های مختلف، افراد را وارد اجتماع می­کند و به ­واسطه مواجه کردن آنها با مسائل و مشکلات مختلف در عرصه­ های مختلف، منجر به افزایش توانایی حل مسئله و تقویت تفکرانتقادی آنها می ­شود. بنابراین پیشنهاد می­شود، در مراکز آموزشی شرایطی را فراهم آورد که دانشجویان به سمت انجام فعالیت­ های فوق ­برنامه سوق پیدا کنند.
    واژه‌های کلیدی: فعالیت‌های فوق‌برنامه، گرایش به تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله
    متن کامل [PDF 682 kb]   (1147 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1396/1/21 | پذیرش: 1397/5/29
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    باقری محسن، حمزه ئی افسانه. فعالیت های فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در آن ها. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (3) :117-132

    URL: http://ihej.ir/article-1-1093-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645