[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) ::
    جلد 8 شماره 2 صفحات 30-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    چالش های بومی گزینی در آزمون سراسری آموزش عالی ایران
    احسان جمالی1، رقیه باقی یزدل2
    1- سازمان سنجش آموزش کشور ، ehsanjamali@gmail.com
    2- سازمان سنجش آموزش کشور
    چکیده:   (5626 مشاهده)
    هدف از مقاله حاضر بررسی چالش­ های بومی گزینی در آزمون سراسری می­ باشد. روش تحقیق، کمی و از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. شاخص ­های مربوط به هر یک از ابعاد بر اساس مصاحبه و بررسی سوابق قبلی تعیین و پرسشنامه نهایی تدوین شد. پرسشنامه نهایی بین افراد جامعه پژوهش شامل چهار گروه معاونین آموزشی، معاونین دانشجویی، حراست دانشگاه ­های دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران مرتبط با موضوع بومی­ گزینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و سازمان سنجش توزیع و اطلاعات جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و تحلیل واریانس) صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مهم‌ترین چالش ­های بومی گزینی به ترتیب در بعد آموزشی، بعد فرهنگی- خانوادگی، بعد اجتماعی و بعد اقتصادی می­ باشد و مهم‌ترین شاخص در بعد آموزشی، کاهش دسترسی دانشجویان نخبه به دانشگاه­ های برتر و اساتید برجسته می­ باشد. درمجموع 5/53 درصد از پاسخ ­دهندگان بیشترین میزان مخالفت را در بعد آموزشی طرح مذکور داشته ­اند، به‌طوری‌که معاونین آموزشی با 5/61 درصد بیشترین میزان مخالفت را دارا می ­باشند. همچنین تفاوت معنی­ داری بین دیدگاه گروه­ های مورد بررسی در ابعاد آموزشی و فرهنگی- خانوادگی مشاهده شد و در سایر ابعاد اختلاف معناداری بین دیدگاه گروه ­ها وجود ندارد.
    واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، آزمون سراسری، پذیرش دانشجو، بومی گزینی
    متن کامل [PDF 551 kb]   (2255 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1396/5/7 | پذیرش: 1396/9/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Investigation of the Challenges of Indigenous Selection in University Entrance Exams in Iran. ihej 2016; 8 (2) :1-30
    URL: http://ihej.ir/article-1-874-fa.html

    جمالی احسان، باقی یزدل رقیه. چالش های بومی گزینی در آزمون سراسری آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (2) :1-30

    URL: http://ihej.ir/article-1-874-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645