[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 1 صفحات 201-173 برگشت به فهرست نسخه ها
    تأثیر مخارج آموزشی دولت بر شاخص توسعه انسانی در ایران: الگوی خود توضیحی با وقفه‌های توزیعی
    علی کاوند
    دانشگله آیت ا... بروجردی ، kavandali@yahoo.com
    چکیده:   (1918 مشاهده)
    در سال‌های اخیر، قرارگرفتن توسعه انسانی در برنامه‌های توسعه کشور، اهمیت شاخص توسعه انسانی را برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور‌ نشان می‌دهد. یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در ارتقای شاخص توسعه انسانی نقش بسیاری داشته باشد، آموزش می‌باشد. در این راستا، پژوهش حاضر سعی بر این دارد تا به بررسی تأثیر مخارج آموزشی به تفکیک عالی، متوسطه و ابتدایی به‌عنوان متغیرهای مستقل بر شاخص توسعه انسانی به‌عنوان متغیر وابسته در ایران طی بازه 2001 تا 2018 بپردازد. برای برآورد تأثیر مذکور از روش خود توضیحی با وقفه‌های توزیعی (ARDL) استفاده شده است. قبل از برآورد مدل، آزمون مانایی متغیرها صورت گرفت. نتایج آزمون ایستایی بر اساس آزمون‌های دیکی- فولر تعمیم‌یافته و فیلیپس- پرون نشان داد که شاخص توسعه انسانی و مخارج آموزش عالی در سطح داده‌ها مانا بودند، اما متغیرهای مخارج آموزش متوسطه و ابتدایی در تفاضل اول داده‌ها مانا شدند، بنابراین، ازآنجاکه متغیرهای این پژوهش انباشته از درجه (0)I و (1)I بودند، از روش خود توضیحی با وقفه‌های توزیعی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مخارج آموزش عالی و متوسطه  بر شاخص توسعه انسانی تأثیر مثبت و با معنی‌دار دارد، اما مخارج آموزشی ابتدایی اگرچه در کوتاه‌مدت رابطه مثبت با شاخص توسعه انسانی داشته است، ولی معنی‌دار نیست و در بلندمدت تأثیر آن بر شاخص توسعه انسانی منفی می‌باشد. ضریب متغیر تصحیح خطا، 30/0 و از نظر آماری در سطح اطمینان 99 درصد معنی‌دار است. این نشان می‌‌دهد که تعدیل انحرافات از رابطه تعادلی بلندمدت بیش از سه سال طول می‌کشد. با توجه به این‌که مخارج آموزش عالی بیشترین تأثیر را بر شاخص توسعه انسانی دارد، پیشنهاد می‌شود تا مسئولین به سرمایه‌گذاری در آموزش عالی توجه بیشتری کنند تا رشد اقتصادی و توسعه انسانی تسریع شود. همچنین با توجه به این‌که مخارج آموزش متوسطه بر شاخص توسعه انسانی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد پیشنهاد می‌شود در صورت عدم ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان مقطع مذکور، مسئولین زمینه اشتغال آن‌ها را با برگزاری دوره‌های آموزشی لازم مرتبط با حرفه موردعلاقه آن‌ها را فراهم نمایند تا با اشتغال آن‌ها تولید و درآمد ملی و درنتیجه شاخص توسعه انسانی ارتقا یابد.

    واژه‌های کلیدی: مخارج آموزشی، شاخص توسعه انسانی، ایران، خود توضیحی با وقفه‌های توزیعی.
    متن کامل [PDF 556 kb]   (474 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1400/10/11
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Kavand A. The Impact of Government Education Expenditures on the Human Development Index in ‎Iran: Autoregressive Distributed Lag. ihej 2021; 13 (1) :173-201
    URL: http://ihej.ir/article-1-1620-fa.html

    کاوند علی. تأثیر مخارج آموزشی دولت بر شاخص توسعه انسانی در ایران: الگوی خود توضیحی با وقفه‌های توزیعی. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :173-201

    URL: http://ihej.ir/article-1-1620-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645