[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) ::
    جلد 12 شماره 1 صفحات 156-139 برگشت به فهرست نسخه ها
    بهینه کاوی اسناد اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها؛ ارائه الگو و راهکارها
    سعیده تقی زاده 1، حسین عبداللهی2
    1- دانشگاه علامه ، saide.taghizade@yahoo.com
    2- دانشگاه علامه
    چکیده:   (2954 مشاهده)
    هدف این مقاله بهینه کاوی تجارب موفق (ملی و بین‌المللی) در حوزه مستندات اخلاق حرفه‌ای دانشگاه‌ها و ارائه راهکارهایی به‌منظور بهبود آن بود. جامعه پژوهش حاضر مشتمل بر 100 دانشگاه برتر جهان (بر اساس رتبه‌بندی رتبه‌بندی‌های معتبر شانگهای) و 539 دانشگاه ایران است که موردمطالعه قرارگرفته‌اند و از این تعداد 59 دانشگاه ایران و 100 دانشگاه خارج از کشور واجد مستندات حوزه اخلاق حرفه‌ای بودند؛ بنابراین روش نمونه‌گیری این پژوهش به‌صورت تمام شماری بود. این پژوهش کیفی است و از روش‌های مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای و بهینه کاوی تجارب موفق ملی و بین‌المللی بهره برده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در حال حاضر در دانشگاه‌های ایران و حتی دانشگاه‌های برتر جهان بیشتر به عهدنامه اخلاقی توجه می‌شود و منشور اخلاقی مورد غفلت قرارگرفته است. درواقع دانشگاه‌هایی هم که دارای مستندات حوزه اخلاق حرفه‌ای هستند، وحدت رویه خاصی در بیان محتوای آن ندارند. از دیگر سو، یافته‌ها حاکی از آن است که سند جامع اخلاقی در دانشگاه‌ها باعث وحدت رویه در پیاده‌سازی اخلاقیات در دانشگاه‌ها می‌شود که این امر موجب مدیریت و تعامل بهتر و کاراتر و در کل پیاده‌سازی بهتر اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها می‌شود؛ بنابراین لازم است که روسا و مدیران دانشگاه‌ها توجه بیشتری نسبت به تدوین سند جامع اخلاقی برای دانشگاه‌ها داشته باشند. درنهایت بر اساس مطالعه مبانی نظری، پیشینه پژوهش و بهینه کاوی تجارب موفق ملی و بین‌المللی راهکارهایی به‌منظور تدوین و ارتقای مستندات حوزه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه‌ها ارائه شده است.
    واژه‌های کلیدی: بهینه‌سازی، مستندات حوزه اخلاق حرفه‌ای، منشور اخلاقی، عهدنامه اخلاقی، دانشگاه‌ها
    متن کامل [PDF 952 kb]   (666 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/3/15 | پذیرش: 1399/10/20
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Taghizade S, Abdullahi H. Benchmarking Professional Ethics Documents at Universities; Providing the Pattern and Solutions. ihej 2020; 12 (1) :139-156
    URL: http://ihej.ir/article-1-1255-fa.html

    تقی زاده سعیده، عبداللهی حسین. بهینه کاوی اسناد اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها؛ ارائه الگو و راهکارها. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (1) :139-156

    URL: http://ihej.ir/article-1-1255-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645