[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 2 صفحات 71-31 برگشت به فهرست نسخه ها
    ارزیابی کارایی عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه های صنعتی ایران
    شهربانو خشکاب
    دانشگاه فرهنگیان ، khoshkab.sh@ut.ac.ir
    چکیده:   (2191 مشاهده)
    مطالعه حاضر وضعیت کارایی آموزشی و پژوهشی دانشگاه­های صنعتی ایران با استفاده از دو روش ناپارامتریِ تحلیل پوششی داده­ها و روش پارامتریِ تحلیل مرز تصادفی برای متغیرهای ورودی (تعداد دانشجویان ورودی، تعداد اعضاء هیأت علمی، تعداد کارکنان و بودجه) و خروجی (درآمد اختصاصی، تعداد دانشجویان در حال تحصیل، تعداد دانش­آموختگان و مقالات همایشی) و داده­های مستخرج از لایحه بودجه، آمار و مستندات مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی و وبسایت پایگاه جهان اسلام مربوط به 20 دانشگاه صنعتی طی سال­های تحصیلی 1392-1393 و 1393-1394 را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج پژوهش نشانگر؛ 1- وجود ناکارایی در واحدهای دانشگاهی؛ 2- تفاوت درجه­ی ناکارآمدی در واحدهای دانشگاهی مختلف؛ 3-کاهش میانگین کارایی کل دانشگاه­های منتخب در سال 1393 در مقایسه با سال 1394؛ 4- کاهش میانگین کارایی آموزشی و افزایش میانگین کارایی پژوهشی دانشگاه­های منتخب در طول زمان ؛ 6- عدم وجود ناهمسانی واریانس داده­ها در تحلیل مرز تصادفی؛ و 7- همخطی بین برخی متغیرهای توضیحی از جمله اعضاء هیأت علمی و بودجه در آزمون عامل تورم واریانس بود. در روش تحلیل مرز تصادفی، علاوه بر ناکارایی فنی، ناکارایی تصادفی و ضریب کشش نهاده­ها بر ستانده­های آموزش و پژوهش نیز برآورد شد تا نقشه راه مطلوبی پیش­روی سیاستگذاران و تصمیم­گیرندگان واحدهای دانشگاهی برای اتخاذ تصمیمات اثربخش ترسیم کند.
    واژه‌های کلیدی: کارایی، تحلیل پوششی داده ها، تحلیل مرز تصادفی، دانشگاه های صنعتی.
    متن کامل [PDF 949 kb]   (625 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1401/1/15
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    khoshkab S. Evaluating the efficiency of Iranian industrial universities based on non-parametric and parametric approaches. ihej 2021; 13 (2) :31-71
    URL: http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html

    خشکاب شهربانو. ارزیابی کارایی عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه های صنعتی ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (2) :31-71

    URL: http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645