مطالعه کیفی ضرورت گذار از مدیریت انضباط محور به الگوی دانش محور در دانشگاه فرهنگیان
|
رشید احمدرش |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان |
|
چکیده: (4431 مشاهده) |
این مقاله درصدد تحلیل دو مدل مدیریت آموزشی شامل؛ سنت انضباط محور و دانشمحور با تأکید بر تفاوت ساختاری و ماهوی دانشسراهای تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان با توجه به دیدگاه میشل فوکو در خصوص امر انضباطی و سیاستهای تأدیبی است. در مقاله حاضر با استفاده از روش کیفی و بهکارگیری روش نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه های عمیق و متمرکز به بررسی تجربیات انضباطی 43 فارغ التحصیل دانشسرا و تربیتمعلم پرداختهشده است. یافته های تحقیق حاضر ازیکطرف، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و آکادمیک، گذار از سنت دانشسرایی به سنت نوین دانشگاهی، برنامه ریزان آموزشی و دستاندرکاران سیاستهای تربیتمعلم را بهنقد و واکاوی علمی گفتمان تاریخی سنت دانشسرایی دعوت مینماید و از طرف دیگر مسئولان دانشگاه تازه تأسیس فرهنگیان را به تلاش برای برساختن و نهادینه کردن سنت دانشگاهی دانش محور ترغیب نموده، خصوصاً در مورد تداوم سنت دانشسرایی در قالب جدید دانشگاه هشدار میدهد. این تحقیق درنهایت تأسیس دانشگاه فرهنگیان را نوعی گریز و گذر از ساخت انضباط محور دانشسرایی دانسته که خود ریشه در تحولات زیستی و هستی شناختی انسان معاصر ایرانی بهخصوص نسل جدید معلمان دارد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان، ساختار انضباط محور، ساختار دانش محور |
|
متن کامل [PDF 720 kb]
(1245 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1398/11/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|